Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: If you can´t beat them, join them!  (läst 156113 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jonte64
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 40


« Svara #60 skrivet: Oktober 18, 2013, 11:04:38 »

Nu skiter jag i det. Har betalat 300.000:- på två och nästan kommit i mål. då ramlar det in ett lån med utslag 1990 på 164.000:- samt två skulder från sent 1990-tal på tillsammans 70.000:-.
Hade åtta månader kvar. Har nu ytterligare 17 månader á 13.500:-.

Har läst ovanstående. Någon som har erfarenhet, som provat, som fått detta att fungera?
I så fall ska jag vara skyldig min sambo några hundratusen och få tillbaka i alla fall hälften av de 13.500:- varje månad.
Tacksam för tips...
Loggat
nisse2005
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« Svara #61 skrivet: Maj 09, 2014, 14:30:22 »

Hej!

Något som jag har undrat är ifall man kan kräva att någon skickar en skuld till KFM. Alltså, om jag är skyldig en vän pengar och min vän vägrar att anmäla skulden till KFM, kan man då tvinga denne att skicka till KFM på något sätt?

Mvh
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #62 skrivet: Maj 09, 2014, 17:10:34 »

Nja, det lär nog bli svårt.

Det är ju upp till varje fordringsägare att försöka driva in skulden, och då det kostar pengar att skicka till fogden, alternativt stämning till tingsrätt, är det många som drar sig för det om tex skuldbeloppet är litet eller utsikterna att få betalt är dåliga.

Varför vill du tvinga din vän att göra det?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
MrSanoj
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 217


« Svara #63 skrivet: Maj 15, 2014, 22:44:55 »

Sådär, nu har jag förklarat för en bekant hur dom ska återta lite av sina utmätta pengar.

En kortfattad redogörelse.
En kvinna hamnar galet och får 50000kr i kontokortskulder sen blir det en kedjerektion med åtgärder från krono som försämrade kvinnans ekonomiska status. Detta hände i början av 80-talet och har sen dess varit nertyngd i skuldträsket..
Hon är nu pensionär med en utmätning på 1500kr/mån från sin redan skrala pension.

Jag förklarade för hennes barn hur dom ska göra, dom har mer eller mindre försörjt henne och nu skickar dom in ett belopp som gör att dom som tidigare fick 1500kr för nöja sig med hälften, den andra hälften får hon tillbaka bakvägen.

Om alla gjorde så skulle det garanterat gynna oss skuldsatta som hela tiden får fajtas mot redan preskriberade skulder och rent av falska skulder, vem lyssnar på en skuldsatt.

Tror dom som köper skulder egentligen darrar av att en sån här tråd får finnas på nätet, jag har redan kopierat den, tryggt förvarad i utskriftformat.

Be någon om hjälp om ni fått utmätning av lönen/pensionen och ta tillbaka pengarna bakvägen.

Loggat
MrSanoj
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 217


« Svara #64 skrivet: Augusti 22, 2014, 16:16:47 »

Hur gick det för kvinnan.

När kvinnan började ta reda på hur mycket skulder hon har började dom självmant nämna skuldsanering, tror inte det har hänt ett smack efter det och man kan ju undra hur mycket av skulderna som inte är helt korrekta!

Återkommer om jag får mer information.

Loggat
linda123
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 89


« Svara #65 skrivet: November 24, 2014, 16:24:27 »

Min sambo lånade mig ca 200.000 som jag var tvungen att betala banken då jag fick sälja min förra lägenhet med förlust. Jag ska nu få skuldsanering, menar ni att jag hade kunnat ta med det då?

Så synd att jag inte visste det innan när jag ansökte i så fall. Trodde inte att lån från sambo var ok eftersom de räknar med att man delar ekonomin (vi var visserligen inte sambo än när jag sålde lägenheten, men nu är vi ju).
MVH Linda
Loggat

Har äntligen skuldsanering - efter avslag och överklagan - på väg mot ett skuldfritt liv.
linda123
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 89


« Svara #66 skrivet: November 24, 2014, 16:26:20 »

Kan tillägga att jag har inledande skuldsanering nu, så jag har ju redan skickat in alla papper.
Loggat

Har äntligen skuldsanering - efter avslag och överklagan - på väg mot ett skuldfritt liv.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #67 skrivet: November 24, 2014, 19:17:08 »

Din sambo kan anmäla din skuld till honom, inom de 4 veckorna som borgenärerna skall anmäla sina krav på dig till KFM.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #68 skrivet: November 25, 2014, 09:46:16 »

NATURLIGTVIS!!!!!!

Allt skall med och fördelas din sambo som nu är borgenär blir mött
på ett vänligt sätt hos KFM för han är ju borgenär.Snabba på.

överenskommelse av räntesats kan vara ca 20 % eller mer.
Loggat
jaden
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 126


« Svara #69 skrivet: November 25, 2014, 19:27:48 »

Skusan kommer se väldigt allvarligt på att du inte tog med ett lån på 200.000...
Loggat
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #70 skrivet: November 25, 2014, 21:48:16 »

Kan tillägga att jag har inledande skuldsanering nu, så jag har ju redan skickat in alla papper.
Ring din handläggare och berätta om lånet, att du skickat in alla papper spelar ingen roll.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
hjälp
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 131


« Svara #71 skrivet: Februari 08, 2015, 14:50:34 »

Jag undrar vilken prioritetsordning KF har på skulder där det pågår löneutmätning? Är det i tid?, Storlek på skulden? Inkasso? Privatperson? Kan man få ett utdrag från KF vilka skulder utmätningen går till?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #72 skrivet: Februari 08, 2015, 15:08:28 »

Vet att skatteskulder går före alla andra, sedan är det väl CSN övriga offentliga skulder och sedan e-mål.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hjälp
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 131


« Svara #73 skrivet: Februari 08, 2015, 15:34:04 »

Jag har inga skatteskulder eller csn, om d kommer in en ny skuld delas det då lika på dem skulder som finns där?
Loggat
Janne59
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #74 skrivet: September 21, 2018, 11:06:16 »

Hur går det med en skuld till privatperson om alla andra skulder är till FK och CSn? Funkar upplägget då??
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: