Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Oklart om när skuldsaneringen är över?  (läst 3086 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lejonet
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: Oktober 01, 2023, 13:59:11 »

Den 24e oktober 2018 dök det efterlängtade brevet ner i min brevlåda, skuldsanering skulle inledas november 2018.

Nu när jag börjar komma riktigt nära 5 år sedan det brevet kom börjar jag kolla på lite mer vilket exakta datum som jag blir skuldfri och får inte helt sakerna att gå ihop och hoppas att någon här kan hjälpa mig förstå.

- Brev daterat är 22/10 2018 säger att skuldsanering ska inledas och skuldsaneringen startas november 2018

- 2020 har jag tagit en kreditkoll på mig själv hos UC där det står att skuldsanering är beviljad 16/1 2019 men att den bara visas i min kreditupplysning t.o.m. 22/10 2023

- I dag (1/10 2023) gör jag en ny kreditkoll på mig själv hos UC och då saknas informationen om att det slutar visas i min kreditupplysning här under oktober.

- Kronofogdens hemsida säger "En skuldsanering gäller i fem år från beslut om inledande."

Så frågan är, är min skuldsanering över 22/10 2023 eller 16/1 2024?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Oktober 01, 2023, 19:54:00 »

Du har väl ett beslut på när din skuldsanering inleds. Det datum som står för beslut av inledande skuldsanering, är det datum som 5 år senare är slutet på din skuldsanering, om inget tydligt framgår av din betalplan.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Lejonet
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #2 skrivet: Oktober 01, 2023, 20:20:13 »

Du har väl ett beslut på när din skuldsanering inleds. Det datum som står för beslut av inledande skuldsanering, är det datum som 5 år senare är slutet på din skuldsanering, om inget tydligt framgår av din betalplan.

Det brevet jag nämner i min trådstart är beslutet om att skuldsanering ska inledas och att skuldsaneringen börjar november 2018, men det som gör mig förvirrad är att en kreditupplysning på mig säger att skuldsaneringen beviljades januari 2019.

Min avbetalningsplan var kortare än tiden för skuldsaneringen, så den hjälper mig dessvärre inte.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: