Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Aftonbladet: tusentals fick falskt-sms om skuldsanering  (läst 2957 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nutella
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Augusti 30, 2023, 18:50:21 »

Du har betalat in för mycket – och de pengarna kan Kronofogden lägga beslag på.
Det är budskapet i ett sms som en anställd på myndigheten skickat ut till över 3 000 skuldsatta.
Men informationen är falsk.
– Det är ett otroligt fult sätt att missbruka sin makt, säger Mats, en av dem som fått meddelandet.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/RGpbq8/kronofogden-tusentals-fick-falskt-sms-om-skuldsanering
Loggat
Hakantheb
Newbie
*

Antal inlägg: 33

« Svara #1 skrivet: Augusti 31, 2023, 20:58:01 »

Enligt artikeln har ju personen som skrivit dessa meddelanden inte haft ont uppsåt.
Så då återstår ju frågan om vad som är sant i dessa meddelandena.

Får man reda på om man betalat in för mycket?
Behåller kronofogden iså fall dessa pengarna?
Kan beslutet återkallas p.g.a. att människor betalat för mycket?

Som vanligt ställer inte svenska reportrar frågor som kan vara besvärliga. (Ja förutom om Du är från SD)
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #2 skrivet: September 01, 2023, 06:21:18 »

Jag kan tycka att det är generöst att säga att den som skickade ut detta inte hade ont uppsåt. Den visste vad den gjorde och högst troligen att informationen var fel. Kronof har bemött påståendena på sin hemsida.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/felaktiga-sms-skickades-till-personer-med-skuldsanering

Det är ett allvarligt missbruk av sin makt, jag förutsätter att personen inte kommer vara kvar på Kronofogden. Allmänheten måste kunna lita på att det som en myndighet säger stämmer.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: