Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Februari 14, 2025, 18:57:33
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Skuldsanering
»
Nytt krav från Inkasso
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Nytt krav från Inkasso (läst 3462 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JediMaster
Newbie
Antal inlägg: 16
Nytt krav från Inkasso
«
skrivet:
Juni 19, 2023, 14:13:30 »
Hej,
Idag fick jag ett föreläggande från kronofogden om en skuld som redan finns i min pågående skuldsanering. Jag har nu bestridit detta via mina sidor hos kronofogden. Hur vanligt är detta, och vad är jag ska förvänta mig?
Jag är snart klar med min betalningsplan och detta gör mig väldigt nervös.
Tacksam för svar.
Loggat
May the force be with you, always!
Nyx
Sr. Member
Antal inlägg: 494
SV: Nytt krav från Inkasso
«
Svara #1 skrivet:
Juni 19, 2023, 17:48:14 »
Jag misstänker att det inte är ovanligt. Det händer att vi på verkställighet får in verkställighetsmål på utslag som är äldre än skuldsaneringen. Då är det viktigt att bestrida.
Jag tror det kan vara en fuling från inkassobolaget.
Rättsläget är oklart vad som gäller ett utslag som kommer efter skuldsanering avseende en gammal skuld. Frågan har diskuterats i Kronofogderådet utan enhälligt svar. Tror det är klokt att bestrida. Borgenären kan använda skuldsaneringsbeslutet som exekutionstitel om skuldsaneringen avbryts, så de behöver inget betalningsföreläggande.
Loggat
Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare
Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
JediMaster
Newbie
Antal inlägg: 16
«
Svara #2 skrivet:
Juni 19, 2023, 18:31:35 »
Tack för ditt svar. Skulden är med i min skuldsanering, som från början tillhörde Swedbank, fast nu har tagits upp av Intrum av nån anledning. Jag förstår inte hur det går till med bankerna, om de säljer skulderna till företag som Intrum eller att de får uppdrag att driva in skulderna. För ett par månader sen fick jag ett brev från Intrum, med krav att de ville ha in hela skulden, men jag valde att ignorera dem, eftersom de hade beställt en kreditupplysning på mig - då borde de ha sett att jag har en pågående skuldsanering tänkte jag. Jag kanske borde ha kontaktat Intrum och berättat att skulden ingår i min skuldsanering, fast nu är det försent.
Loggat
May the force be with you, always!
ivkej
Hero Member
Antal inlägg: 1677
«
Svara #3 skrivet:
Juni 20, 2023, 10:24:50 »
KOntakta alltid direkt, och släng i huvudet på dem, att skulden ingår i en sanering.
Om dom sedan fortsätter med att kräva in skulden, så är det enklare att bevisa för KFM att inkasso är en fuling.
Loggat
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
alni65
Newbie
Antal inlägg: 38
«
Svara #4 skrivet:
Juni 24, 2023, 12:43:57 »
Intrum är riktiga fulingar. När min skuldsanering var över, några månader efter så skickade dom ett inkassokrav på att jag skulle betala in resterande belopp omg annars KFM. Dom hade alltså ingått i min sanering och fått årliga betalningar den vägen.
Efter några arga samtal o mail där jag påpekade att skulden ingått i min sanering som nu var avslutad så kom först en kreditupplysning och sen en lam ursäkt om automatiska utskick o efter det så togs alla resterande skulder bort fr Intrums sida.
Alektum försökte göra samma sak med en skuld dom inte anmält till saneringen men som var från tiden innan inledande. Kvinnan vägrade lyssna o förstå då jag förklarade hur skuldsanering går till och att även skulder som uppkom innan men bolagen inte anmält ingår fast dom blir då utan pengar. Tvärvägrade att lyssna utan det var bara för mej att betala. Då jag fortsatte argumentera om varför jag inte skulle betala ett öre o åter igen försökte förklara hur sanering fungerar slängde kvinnan på luren då jag var mitt i en mening. Bara en kort stund efter var de skulder jag hade hos Alektum borta från "mina sidor".
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum