Hej Ivkey,
Jag är i samma situation och undrar om det är 4000 netto eller brutto. Jag har fått löneökning varje år och det är inget jag har kan styra direkt. Nu efter tre år har jag lite mer än 3000 mer i lön (brutto), fast det blir inte många kronor efter skatt direkt. Jag har även högre kostnader i form av hyra, el mat och sist men inte minst mina flickor som är 11 och 14
?. Nästa år får jag ytterligare ökning igen och då kommer jag förmodligen ligga över 4000kr gränsen (om det är brutto). Ska jag redan förbereda mig för en omprövning?
Hej. utgår från frågan var ställd till mig
Beloppet är en riktlinje, som jag här hört, och det ska vara netto, men bemärk det finns inga skrivna regler för detta, utan det är en riktlinje för handläggaren.
Handläggaren kan alltså alltid agera annorlunda om hen anser sig ha fog för detta, va jag vet är beloppet aldrig provat i rätten.
Samtidigt vet alla handläggare om det svåra läget med ökande priser på i stort set allt, så om man skött sig, och inte varit en "besvärlig kund", tror jag att handläggarna för tillfället är lite extra generösa med bedömningen vid en omprövning.
Tycker du för att vara på den säkra sidan skall kontakta din handläggare och fråga in till din situation, tänk på att om du begär omprovning av betalplanen, då är det enbart beloppet som kan omprövas, är det däremot en borgenär som begär omprövning, då kan även längden på betalplanen komma i spel, och då kan den i värsta fall förlängas i upp till 7 år.
Lycka till