Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 22 dagar kvar..  (läst 2025 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FrökenP
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: April 06, 2023, 00:21:59 »

Hej!

Nu är mina fem år snart över. Den 28 april gör jag min sista inbetalning. Det känns helt overkligt men jag är så stolt över mig själv som tagit mig igenom detta. Jag blir fundersam kring vad jag kan vänta mig efter den 28..hur är det med er andra, har ni fått några krav på betalningar, företag som hört av sig och vill ha betalning efter skuldsaneringen. Blir nervös över att det ska uppstå något krångel. Jag vill bara vara helt klar, börja om på nytt, rent blad.

Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och hur ni har hanterat dem.
Stor kram till alla er som kämpar och bidrar med kunskap här inne!
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: April 06, 2023, 10:49:58 »

Har personligen aldrig haft någon krångel, några dagar efter skuldsaneringen avslutades var alla anmärkningar borta (Bisnode släpade en eller två dagar) och sedan dess har det aldrig varit några problem.
Dagen efter min sanering var avslutad fick jag eget telefonabonnemang och 2 veckor efter avslutad sanering fick jag även ett lånelöfte för husköp, en helt ny värld var öppen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #2 skrivet: April 06, 2023, 13:52:01 »

Grattis!

Se till att spara en kopia på beslutet, du vill kunna visa att du haft skuldsanering om nått fult dyker upp om åratal.

Om det kommer betalningsföreläggande, kontrollera datum noggrant, jag har sett att en del bolag skickat in krav som härkommer från innan skuldsanering. Om ett nytt utslag gällande en gammal skuld är indrivningsbar eller inte har inte prövats vad jag vet.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
alni65
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #3 skrivet: Maj 01, 2023, 16:36:18 »

Jag råkade ut för krav från två inkassobolag några månader efter att min sanering var avslutad. Intrum krävde betalning av resterande skuld o Alektum kom med en skuld som uppstått innan inledande men som de inte anmält. Intrum ursäktade sej o att det var ett misstag (tveksamt..de försökte nog..) medan personen på Alektum hånskrattade o krävde betalt. Vägrade lyssna på vad jag sa ang saneringen. När hen inte hade nått mer komma med så sa hon bara ..Du betalar..punkt slut o slängde på luren mitt i samtalet.. Strax efter vara alla skulder borta från "mina sidor" på Alektums hemsida.
Som sagt, se till att du har kvar ditt beslut så du kan visa det ifall någon fular sej.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: