Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har ett inkassobolag rätt att kräva in deklarationen?  (läst 4796 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mollan49
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Mars 21, 2023, 07:13:39 »

Hej, har bara en fråga min väninna har hamnat hos inkasso och har en betalplan som ska förlängas , men nu kräver dom in hennes deklaration för att se hur mycket hon eventuellt får tillbaka på skatten.
min fråga är då om inkassobolaget har rätt att kräva kopia på hennes deklaration, eller kan hon neka detta, hon lever på marginalen och om hon får tillbaka 20-30000, så har hon inte råd att lägga det på inkassoskulden.
Skulden hon har är på ca 400000:- och hon betalar nu 2500:- /månad.
Skulden är 10 år gammal och hon har haft avbet sen 2018:-

Tacksam för snabba svar.Huh??
Loggat
herkules
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #1 skrivet: Mars 21, 2023, 07:19:46 »

Hej, har bara en fråga min väninna har hamnat hos inkasso och har en betalplan som ska förlängas , men nu kräver dom in hennes deklaration för att se hur mycket hon eventuellt får tillbaka på skatten.
min fråga är då om inkassobolaget har rätt att kräva kopia på hennes deklaration, eller kan hon neka detta, hon lever på marginalen och om hon får tillbaka 20-30000, så har hon inte råd att lägga det på inkassoskulden.
Skulden hon har är på ca 400000:- och hon betalar nu 2500:- /månad.
Skulden är 10 år gammal och hon har haft avbet sen 2018:-

Tacksam för snabba svar.Huh??

Oj mycket har hört vad inkassobolag gör men ej detta jag tror nog ej dom har rätta att få se din eller någon annans deklaration men det är vad jag tror  jag sökte på internet fick tyvärr ej fram något . Men om skulden ligger hos KFM så tar dom ändå överskjutande skatt...
Loggat
Mollan49
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 21, 2023, 07:47:49 »

Tack för svar, skulden har inte hamnat hos kfm ( ännu).
Loggat
herkules
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #3 skrivet: Mars 21, 2023, 08:35:48 »

Tack för svar, skulden har inte hamnat hos kfm ( ännu).

Ok ja då kan hon ha tur att få skatten tillbaka  men som sagt ge ej något till inkasso det har dom ej med att göra
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #4 skrivet: Mars 21, 2023, 10:07:50 »

Nej, någon rätt att se en deklaration som inte är fastställd har de inte. Men den skuldsatte har inte rätt till en betalplan heller, inkassobolaget kan ju ha det som krav för att vilja gå med på en betalplan.

Om det strider mot god inkassosed låter jag vara osagt, jag har inte en tillräcklig kunskap för att ha en åsikt i frågan.  Men kanske.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Mollan49
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Mars 21, 2023, 10:25:11 »

Ok, då är det väl bara att hon får skicka de sidorna också, känns bara konstigt för inga av hennes andra inkassobolag har begärt detta. Samt har detta inkassobolag tagit kreditupplysning på henne för 1 vecka sedan.
Har man skulder så sitter man i en rävsax och har inte så mycket att säga emot. Skulderna är från 2008 förresten , men det kvittar kanske?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: