Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad är skuldsanering egentligen?  (läst 1572 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kaffekakan
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« skrivet: Mars 16, 2023, 13:31:57 »

Hej forumet!

Jag är lite lat, förlåt, men jag fick i vart fall en anledning att skriva här. Och kanske andra kan ha nytta av en sån här tråd.

Så, frågan är mycket kort.

Det är här vad jag vet. Skuldsanering är en av KF bestämd återbetalning/avbetalning. Pengar tas från den skuldsatte, och lämnas ut till borgenären/borgenärerna, en gång om året.
Fram tills att skuldsaneringen avslutats, i normala fall efter 5 år.

När skuldsaneringen vunnit laga kraft, sedan är det inte möjligt för borgenärerna att påverka den/överklaga den. De kan ju försöka, men det borde inte gå.

Men nu till det intressanta. Vad är skuldsanering egentligen?

Eftersom gäldenären, den skuldsatte, får behålla skatteåterbäring, elstöd och annat, efter att en skuldsanering vunnit laga kraft, började jag fundera på själva begreppet skuldsanering.

1. Om en person som har skuldsanering, som vunnit laga kraft, vinner 1 miljon på lotto, får gäldenären behålla den vinsten helt och hållet?

Om svaret på fråga 1 är ja, då kan man ju betrakta en skuldsanering som återbetalning på ett, till exempel banklån. Har man ett banklån på 2 miljoner,
och vinner 10 miljoner på lotto, då betalar man 2 miljoner till banken och behåller 8 miljoner.

Hoppas jag inte är för flummig. Men om en skuldsanering som vunnit laga kraft, aldrig ändras, även om gäldenären plötsligt blir stormrik, då
är det otroligt mycket mer positivt med skuldsanering än vad jag själv insett förut.

(Jag försöker absolut inte förminska all oro, stress, ängslighet och sorg som medföljer att hamna hos KF, om nu någon skulle misstolka mig helt och hållet. Så har jag
sagt det med.)
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Mars 18, 2023, 22:54:29 »

Läs skuldsaneringslagen

49 §   På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
   1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet, eller
   2. det finns synnerliga skäl.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kaffekakan
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« Svara #2 skrivet: Mars 20, 2023, 09:01:08 »

Läs skuldsaneringslagen

49 §   På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
   1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet, eller
   2. det finns synnerliga skäl.

Tusen tack. Ja, ok, då vet jag vad som gäller. Jag har inga pengar ändå, men bra att veta.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: