Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppsagd pga mina skulder hos Kronofogden?  (läst 317 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 50

« skrivet: Mars 10, 2023, 11:00:53 »

Jobbar och har fast tjänst sedan 2011,  och undrar om jag är tvungen att berätta för min chef att jag har skulder hos kronofogden? Blir jag uppsagd från min tjänst på grund av det då?

Tacksam för svar
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4010

« Svara #1 skrivet: Mars 11, 2023, 11:21:52 »

Varför skulle du behöva berätta det?
Blir det frågan om löneutmätning så får såklart arbetsgivaren reda på det den vägen, men du har ingen skyldighet att lämna ut ditt privatliv till någon.

Skulle du bli uppsagd pga skulder råder jag dig att direkt kontakta facket.
Loggat
Kaffekakan
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #2 skrivet: Mars 16, 2023, 08:28:53 »

Jobbar och har fast tjänst sedan 2011,  och undrar om jag är tvungen att berätta för min chef att jag har skulder hos kronofogden? Blir jag uppsagd från min tjänst på grund av det då?

Tacksam för svar

Hej!

Jag var i exakt samma situation som du är i nu.

Du måste inte berätta, det är helt och hållet upp till dig själv. Jag höll det för mig själv, fram till att KF startade löneutmätning.
Strax före löneutmätningen startade, gick jag till min chef och pratade om det.

Jag vågar nästan lova dig att du har kollegor som är i samma sits eller värre. Min chef höjde inte ens på ögonbrynen, det finns
mycket värre saker chefer får höra, tro mig. Bedrägerier, stölder, riktigt allvarliga saker.

Mitt tips är att du väntar med att berätta för någon alls. Om du betalar av skulderna, så blir du ju av med KF.
Kommer du få löneutmätning, då rekommenderar jag att du pratar med chefen.

Och det är faktiskt skönt att få prata med någon. Hoppas du har en lika bra chef som jag har =)
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 487

« Svara #3 skrivet: Mars 18, 2023, 23:21:38 »

Vill gärna ge mitt perspektiv, från myndighetssidan. Jag får trots allt prata med ganska många skuldsatta, och en del arbetsgivare med.

Det är väldigt ovanligt att det blir ett problem för den anställde. Som sagts i tråden redan, chefer har hört värre saker än så, det viktiga för dem är att du fungerar på arbetsplatsen.

Med det sagt, det händer att personer blir av med anställningar. Det är dock väldigt ovanligt, och handlar i alla fall jag sett om osäkra anställningar och /eller provanställning och nästan alltid i väldigt små företag. Det är betydligt vanligare med sympatiska chefer som försöker hjälpa den skuldsatte.

Att ha skulder är inte heller grund för att säga upp någon, jag skulle inte bli av med mitt jobb för att jag blev restförd vid kronofogden (fast det skulle såklart handläggas av ett annat kontor än mitt).

I stora företag med centraliserad lönehantering vet den närmaste chefen kanske inte ens om att det finns en löneutmätning, det sköts av löneavdelningen.

Oroa dig inte för detta,  fokusera på att ta dig igenom löneutmätningen. Svara på redogörelser om du för någon sådan från KFM, och säg till direkt om nått ändras.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 50

« Svara #4 skrivet: igår kl. 05:14:34 »

Tack snälla för alla svar. Svåra dagar väntar mig.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: