Jag har vart här ett bra tag, och det är ett fantastiskt ställe för stöd och kunskap att ta kontroll av sin situation.
Efter att ha blivit skuldsatt pga utnyttjande av mitt namn goda tro från en familjemedlem så har jag gått och dragits med dessa skulder i hela mitt vuxna liv.
Jag har haft tur och haft/har en bra karriär inom ett område som har låtit mig kontrollera hur och vart i världen jag jobbar och bor, med andra ord skulderna har inte drabbat min ekonomiska situation och har inte behövt gå ut över familjen. Jag vet att den möjligheten är det inte många i vår situation som har.
Mentalt och relationsmässigt har det varit värre. Sveket och skammen att bli utnyttjad av en nära på ett sätt som har sådana oerhört destruktiva långsiktiga konsekvenser är hemskt. Som en polis sa till mig: "Inte ens de värsta mördarna vi stöter på, behandlar familj och nära på detta sättet". Det gar krävt terapi och /mediciner och en fantastiskt fru och vänner att kunna hantera det, vilket jag lyckligtvis har.
Dock räcker inte det, efter att ha gått i nästan 15 år i denna situation, och ingenting har hänt, mer än att skuldsaldot på KFM ökar så var något tvunget att ske. Min räddning var att ta hjälp utifrån, som kunde axla allt detta och hjälpa mig.
När jag tidigare försökt ta hjälp så har jag blivit bemött med antingen höga uppstarts kostnader utan garantier från jurister, eller tvivelaktiga aktörer som erbjuder lån med ocker räntor.
När jag efter lång tid prövade igen att ta hjälp, så hittade jag räddningen i form av företaget
www.sahmanconsulting.seJag kände direkt att jag kunde lita på dem. Det bästa är att det faktiskt är realistisk att testa då deras affärsmodell är grym. Du betalar bara om du accepterar det förhandlade ackordet. Kommer de tillbaka och du är inte nöjd så kan ni gå var sin väg, utan att du lagt ut en krona.
Dock så förhandlade Sahman ett riktigt bra Ackord med den Bank som hade den största fordran, vilket är lite mer komplicerat och tar längre än förhandling med privata inkassobolag. Resultatet: De fick ner skulden till hälften, där det var realistiskt att betala den och leva samtidigt. De skötte all kontakt med banken och KFM, och höll mig uppdaterad under tiden. Sån stor lättnad att ha nån i din ringhörna.
Måste också säga att de verkligen brydde sig om min situation, har vart extremt flexibla med betalningen av deras faktura så att det passat in med min betalningsförmåga och den avbetalning på ackordet som de löste för mig. Känns hoppfullt att det faktiskt finns aktörer där ute som vill väl.