Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äntligen klar!!  (läst 4239 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grönan
Newbie
*

Antal inlägg: 25

« skrivet: Februari 01, 2023, 09:08:26 »

Hej

Igår var min sista dag på en femårig skuldsanering! Känns oerhört skönt och jag fattar det inte riktigt än  Smiley

Kollade UC och Credisaft idag och alla skulder och betalningsanmärkan är borta. Dock står det en förändrinshistorik kvar hos Credisafe med 6 senaste händelserna.  En av dessa är:Skuldsanering ändrad 2023-01-3, en annan är Betalningsanmärkning e-mål, ändrad 2121-04-17. Är det något som skulle varit borta eller syns det inte för andra än mig själv?

Mitt crediscore var 41 på ena och 60 på andra. Antar att det är bra?

Ringde KF nu på morgonen för att kolla att allt är ok och jag har betalat in precis som jag skulle. Men handläggaren sa att det går 3 veckor innan beslutet når laga kraft. Min sanering var slut 230131 (igår) och då finns väl inget för någon att överklaga?

Många frågor när man lite skakigt ska ut ur eländet. Vågar inte riktigt tro på att allt är bra!

Loggat
Grönan
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Februari 01, 2023, 11:45:46 »

Och DÄR kom slaget i magen... Kollade Intrium och Sergel Inkasso som båda har mina skulder kvar. Intrium säger att saneringen är klar i oktober, vilket jag bestrider då min inledande började 2018-01-30. Har mejlat dem kopia på mitt beslut och betalningsplanen där det framgår att sista datumet var 30e januari. Sergel Inkasso hävdar att det tar 90 dagar innan de tar bort min skuld. Detta för att de ska få in betalningen från KF. Jag sa att KF betalar en gång per år och det skulle kunna innebära att vi som längst kan få vänta nästan ett år efter avslutad sanering. Jag ifrågasatte om de verkligen har lagligt stöd för att vänta och handläggaren sa att det har de enligt sina jurister. SUCK!!

Stämmer det de säger?

Loggat
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 193

« Svara #2 skrivet: Februari 01, 2023, 20:18:03 »

Hej,
Grattis till ett nytt liv!
Det stämmer, men det dröjer nog inte så länge. För mig tog det 4 eller 5 månader efter avslutad sanering innan de tog bort skulderna från inkasso. Nu är dina anmärkningar borta och du kan fira, tänk inte på inkasso och lägga energi på att bråka med de, det tar de bort så småningom. Lycka till med ett skuldfri liv! Huh??
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
Grönan
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Februari 07, 2023, 14:43:39 »

Tack så mycket! Jag fattar det fortfarande inte, men det kommer nog sjunka in vid nästa lön  Grin

Intrum har tagit bort min skuld från deras sida nu. Bara Sergel som krånglar, men jag ska lyssna till ditt råd och ignorera dem.

Loggat
alni65
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #4 skrivet: Februari 13, 2023, 13:06:33 »

Ringde KF nu på morgonen för att kolla att allt är ok och jag har betalat in precis som jag skulle. Men handläggaren sa att det går 3 veckor innan beslutet når laga kraft. Min sanering var slut 230131 (igår) och då finns väl inget för någon att överklaga?

Många frågor när man lite skakigt ska ut ur eländet. Vågar inte riktigt tro på att allt är bra!

Kan det verkligen stämma??? Har aldrig varken hört el läst nånstans att det tar tre ve efter avslutad sanering som den vunnit laga kraft??
Att det tar tre ve innan laga kraft när man fått beslut om sanering är en sak men efter att den avslutats?? Isf är det nått nytt.
Har själv avslutat min för snart 1 år sen.
Loggat
Grönan
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 13, 2023, 14:33:42 »

Håller med dig. Det är väl vid själva beslutsfattandet det är 3 veckors överklagan. Sen tror jag att personen jag pratade med satt på ekonomi och var alltså inte handläggare. Jag kopplades till enheten för att kolla att alla inbetalningar var inkomna som de skulle. Troligen hade hon inte riktigt koll på detta  Cheesy
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: