Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sista dagen!  (läst 4104 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fawkes
Newbie
*

Antal inlägg: 22

« skrivet: Oktober 31, 2022, 08:06:53 »

Idag är det sista dagen på min skusa som pågått i 5 år.
Ska enligt vad alla säger bli prickfri i morgon och hade tänkt att fira lite idag men.....
Alldeles nyss fick jag brev i Kivra att Intrum tagit en upplysning på mig.
Varför?
Har några fler råkat ut för liknande?
Nu blir det ju till att gåoch oroa sig att det ska skita sig i absolut sista stund.
Loggat
Fawkes
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Oktober 31, 2022, 09:01:51 »

Uppdatering!
Nu blev det ju till att börja kolla upp saker och ting och upptäckte då på min UC att min skusa sträckte sig till och med 22-10-30, (har alltif haft i skallen att det var oktober ut) så,,,,, då blev jag ju färdig igår!
Kollade MinUC och jämförde med en som jag gjorde 2020,,,, rent blad.
Nu känns det bättre!

Till sist till alla er som kämpar - Håll ut! Kan inte riktigt ta in det ännu att jag är fri nu,,, Obeskrivligt!

Loggat
bellabus
Sr. Member

Antal inlägg: 274

« Svara #2 skrivet: Oktober 31, 2022, 10:23:58 »

Stort GRATTIS! blev färdig i Juni, förstår känslan Smiley
Loggat
alni65
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #3 skrivet: Oktober 31, 2022, 10:24:33 »

Idag är det sista dagen på min skusa som pågått i 5 år.
Ska enligt vad alla säger bli prickfri i morgon och hade tänkt att fira lite idag men.....
Alldeles nyss fick jag brev i Kivra att Intrum tagit en upplysning på mig.
Varför?
Har några fler råkat ut för liknande?
Nu blir det ju till att gåoch oroa sig att det ska skita sig i absolut sista stund.

Intrum gjorde samma med mej när det gått 2-3 månader efter att min sanering blev klar. De försökte även kräva betalning av en skuld som ingått i saneringen. Kontaktade dom o efter några veckor tog de bort allt från "mina sidor".
Alektum var mkt värre. Krävde betalning av skuld ca 4 mån efter min sanering var slut o hotade m KFM. När jag sa att jag haft skuldsanering o alla skulder före inledande ingick vägrade den hemska människan att lyssna o sa bara att det inte alls var så. Upplyste henne att läsa på om skuldsanering o vad som gäller. Hon vägrade fortf lyssna o sa " det är bara du betalar...annars.." å slängde på luren... Efter nån timme var alla skulder borta även där fr "mina sidor"
Loggat
Fawkes
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Oktober 31, 2022, 17:26:35 »

Stort GRATTIS! blev färdig i Juni, förstår känslan Smiley
Tack!
Ja känslan var helt underbar tills jag gick in på intrums sida och såg att alla skulder var kvar på "Mina sidor".
Är så jäkla van att det strular med myndigheter osv så nå har ångesten krupit på igen.
Jag vet att det förmodligen tar några dagar innan de ska försvinna men hur gör jag om de inte gör det?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: November 01, 2022, 11:09:34 »

De som hade skulder kvar på mina sidor, efter avslutad skuldsanering, skickade jag ett mail, med kopia till min skuldsaneringshandläggare, att skulder skulle tas bort inom 48 timmar, annars ville jag anmäla till dåvarande Datainspektionen med krav om deras inkassotillstånd skulle tas bort, samt att de ville bli rapporterad till finansinspektionen.
Samtliga skulder försvann.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
alni65
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #6 skrivet: November 01, 2022, 18:18:36 »

De som hade skulder kvar på mina sidor, efter avslutad skuldsanering, skickade jag ett mail, med kopia till min skuldsaneringshandläggare, att skulder skulle tas bort inom 48 timmar, annars ville jag anmäla till dåvarande Datainspektionen med krav om deras inkassotillstånd skulle tas bort, samt att de ville bli rapporterad till finansinspektionen.
Samtliga skulder försvann.
Jag skrev oxå till några som jag kände till men vissa var väldigt tröga m att ta bort. Som intrum tex som kom med ett betalningskrav ist. Men skulderna försvann efter att det tagit en kreditupplysning på mej (Creditsafe). Dom såg väl då att man sanering var slut så då togs skulderna bort.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #7 skrivet: November 01, 2022, 19:21:31 »

Det är inte tillåtet att ta en kreditupplysning efter skuldsaneringen är avslutad, en kreditupplysning får endast tas när man redan har skulder till ett företag, eller om man söker om en ny kredit, så en kreditupplysning efter saneringens slut är alltså inte en laglig kreditupplysning.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: