Mail till de politiska partierna.
Hej.Representanter för Sveriges Riksdag har undertecknat FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. En majoritet av Sveriges lagstiftande politiker har till Svenska folket redovisat att deklarationen är en viktig bärande grund för deras arbete inom Sveriges Riksdag.
Viktiga principer som utgör grund för FN:s deklaration om mänskliga rättigheter är bland annat alla människors lika värde samt att domstolar och myndigheter ska vara opartiska och att ingen ska dömas ohörd.
Bakgrund:Svensk domstol har i beslut rörande kontant arbetsmarknadsstöd i sin beslutsmotivering redovisat att de avslagit begäran om kontant arbetsmarknadsstöd med motiveringen att de, med hänvisning till gällande skattelagstiftning, bedömt att det arbete som utförts inte kan hänföras till rörelse som utgör eller ingår i förvärvskälla.
Efter det att domen vunnit laga kraft har annan Svensk domstol bedömt att det objekt där verksamheten bedrivits ska hänföras till hyreshus, vilken alltid utgör eller ingår i förvärvskälla. Domstolen har i målet utnyttjat sin rättighet enligt Förvaltningslag (1986:223) att till person med ”fel” bakgrund, som är part i målet, inte redovisa samtliga handlingar som tillförts ärendet av annan part i målet.
Efter det att domen redovisats, och vid en direkt förfrågan till dåvarande Skatteförvaltningen om underlaget för handläggningen, har de utnyttjat sin rättighet enligt Förvaltningslag (1986:223) att inte vara person med ”fel” bakgrund behjälplig vid överklagande av domstols beslut. Dåvarande Skatteförvaltningen har i brev endast hänvisat till uppgifter de redovisat i inlaga till domstolen. Eftersom domstolen bedömt att innehållet i inlagan ska vara hemligt och att de därför bedömt att innehållet inte behöver redovisas till part med ”fel” bakgrund. Handläggningen innebär alltså att Skatteförvaltningen och domstolen utnyttjat sina lagliga rättigheter enligt Förvaltningslag (1986:223) att för part med ”fel” bakgrund hemlighålla de uppgifter som utgjorde grunder för deras hanläggning. I det här fallet innebär det att de båda domarna, grundade på samma reella omständigheter, men har diametralt motsatta konsekvenser för den enskilde och de båda domarna utgör de sämsta ekonomiska alternativen för personen med ”fel” bakgrund.
Kronofogden har på en biinkomst på 9328 kronor per månad bedömt att ett skatteuttag på 1328 kronor ska täcka skatt i enlighet med skattetabell för en kommunalskatt på 32 kronor. I realiteten innebär det att cirka 1500 kronor per månad måste avsättas från det belopp som utgör förbehållsbeloppet för att täcka den restskatt som kommer att uppstå då skatteuttaget inte täcker den reella skatten. Även här har Kronofogdemyndighet och domstol utnyttjat sina rättigheter enligt Förvaltningslag (1986:223) att till person med ”fel” bakgrund inte redovisa uppgifter vad som utgör grund för deras handläggning.
För formens skull framhålls att det på sakliga grunder inte går att överklaga ett beslut då myndigheter och domstolar brukar sina rättigheter enligt Förvaltningslag (1986:223) att för personer med ”fel” bakgrund hemlighålla underlaget för handläggningen.
Högsta Domstolen och Högsta Förvaltningsdomstolen har fastställ att inga grava rättegångsfel har begåtts.
Från er som representerar Sveriges lagstiftande församling önskar jag svar på följande generella frågor:Finns det fastställt i Svensk lagstiftning vilka grupper i samhället som är exkluderade från samhället eller är det lokala organ som får fälla avgörandet?
Finns det fastställt i Svensk lagstiftning vilka grupper i Sverige som ska ha en lägsta ekonomiskt godtagbara levnadsstandard som, i det här fallet, motsvarar cirka 75 % av den lägsta ekonomiskt godtagbara levnadsstandarden som fastställts för en Svensk som har arbetat i Sverige i hela sitt liv eller är det lokala organ som får fälla avgörandet?
Överensstämmer handläggningen med er tolkning av FN:s deklaration om mänskliga rättigheter? I det fall ni är kvar i Sveriges Riksdag efter valet och om handläggningen inte uppfyller era kriterier för bedömning av FN:s deklaration om mänskliga rättigheter kommer ni då att vara drivande för en förändring?
För formens skull vill jag framhålla att det enligt min uppfattning är mycket förvånande att representanter för flera politiska partier i Sveriges Riksdag istället för att uppdatera den Svenska lagen så är de mycket negativa till hur annat politiskt parti i Svenska Riksdagen agerar. Detta på grund av att de klagande partierna uppger att de anser att det är fel att i Svensk lagstiftning öppet och ärligt redovisa att vissa personer på grund av sin bakgrund får särbehandlas negativt av Svenska myndigheter och/eller av domstolar.
Tack på förhand för er redovisade syn på frågorna. Enligt min uppfattning år det av stor vikt att er inställning redovisas innan valet nu i september.
Hälsningar
Stefan Pettersson
Mer bakgrundinformation finns på:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6940.0 och
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6969.0http://xxxxx/Sammanstallning.rar