Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Löneutmätning... Hur länge?  (läst 2046 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Free of tears
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Oktober 27, 2014, 21:09:56 »

Hej,
Jag behöver vägledning, tips, råd och allt man kan få i en löneutmätningssituation jag står inför.  KFM ger väldigt vaga svar och jag är livrädd att dettaförstör livet för mina två barn, resten av sina liv!! Tacksam för all info!

Vi är en familj som hamnade fel ekonomiskt pga arbetslöshet, sjukdom och till råga på allt en fastighetsaffär som gick fel. Efter försäljning av fastigheten betalade vi de allra dyraste skulderna och gjorde upp med resten. Det som blev kvar är en skuld till en bank (privat) på ca 700.000kr som vi upprättade en ganska intensiv avbetalningsplan så vi betalar av allt snabbast möjligt. Fordringsägaren utnyttjade situationen (tyvärr) och la på en saftig ränta som vi också får beta av i hög takt, 18000kr per mån!. Vi är betalningsstarka och har två hyfsade inkomster. Nu i efterhand  fick vi veta att skatteverket  kommer att jaga oss med uppskovet vi haft sedan tidigare vinster på fastigheter. Skulden kommer nog att hamna på ca 450.000. Denna plus den tidigare utgör ca 1.2 mil i skuld. Det enda som löser detta är om vi köper en bostadsrätt, där är det omöjligt pga anmärkningar och volymen på skulden ovan. Vi har haft dialog med skatteverket om uppskov eller avbetalningsplan men de avslog. Det enda möjliga "avbetalningen" är löneutmätning, som kfm rådde oss.

Vi äger absolut inget! Vi bör i en möblerad andrahand, vi äger typ ett par lampor från IKEA och våra kläder. Skuldsanering får vi  inte pga att vi har bra inkomster, och omfattas inte av insolvens. Så, löneutmätning och inget annat är enda lösningen.. Mina frågor är:

Hur snabbt blir man av med den skulden på löneutmätning när man kan släppa ca 20.000kr i mån? (Våra beräkningar), jag har inte lust att utsätta mina barn för en livstid utmätning.

Hur är det att ha utmätning (tufft ekonomiskt vet jag) men själva grejen, vad får man behålla? Barnbidrag? Vårt äldsta har vårdbidrag på ca 2000kr efter skatt, får man behålla detta? Får man för hyran (om den omfattas av ramen)? SL kort? Terminskort? Hyra? El?

Och.. kan fordringsägaren (privata skulden) öka på/ändra ränta under utmätningen eller blir beloppet fastställt så betar man av skulden/betalar man bara av tills det är klart?

Jag har frågat KFM/skatteverket men får så olika svar? har läst också att folk är "fasta för livet" i löneutmätingar när de väl hamnat där?

Vad gäller? Tacksam för svar!
Familj med bra betalningsförmåga men kan inte användas...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: