Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför gör handelsbanken nya UC koll under skuldsaneringstiden  (läst 3961 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kontroll-i-kaoset
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« skrivet: Oktober 16, 2014, 12:39:24 »

Huh? Jag förstår inte detta jagandet!? Har precis kommit halvvägs igenom skuldsanerings tiden och det känns underbart att kunna se det som nedförsbacke nu! Men idag fick jag detta jäkla UC brevet ner dimpandes i brevlådan och blir så trött!! Handelsbanken IGEN Angry . Varför? Jag är sjukpensionär sedan 14 år och blev nollad i betalningsplanen pga att jag redan lever under existens så vad kan ha blivit annorlunda? Är det fler som känner sig pressade /jagade på detta vis? Det känns ju redan som man är världens lort under skorna och man kämpar för att hålla ekonomin och humöret ovanför vattenytan!

En fundering till ang UC:n, det står under "senaste frågor hos UC" står det ett datum 11/9-14 och att kredit bör ej beviljas? Jag har inte sökt någon form av kredit alls under flera år och blir lite orolig vad detta betyder?

Kram till alla som kämpar på med sina skulder och till detta forumet som hjälp mig så otroligt mycket!!
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Oktober 16, 2014, 15:08:10 »

Att de gör en UC är för att se om något har förändrats, som kan föranleda en om förhandling av betalningsplanen.
Detta gör de för att Kronofogden inte gör några kontroller efter det att en skuldsanering inleds, och det är upp till parterna i skuldsaneringen att anmäla om ändringar, som kan föranleda en omförhandling.
Att de gör en UC per år tror jag inte du kan anmärka på, något annat vore om de gjorda en 3-4 ggr per år.
Klart man kan tycka det frustrerande, när nu inget har förändrats, men ser man det från deras sida, är det faktisk enda möjlighet de har för att kontrollera du inte har fått arbete eller annan förmögenhet som kan tas upp i beräkningen.
Kämpa på, tänk positivt att du har mera än halva skuldsaneringen klar, och snart kan du helt se bort från UC eller inkasso, såvida du inte söker nya krediter eller lån.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kontroll-i-kaoset
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Oktober 16, 2014, 15:31:42 »

Jo det förstår jag. Det är ett måste att försöka se det från ett andra håll med. Man längtar så tills de här åren är över och man kan gå stolt och mer rakryggad igen! ALDRIG mer skulder!!
Tack vare den här resan och all hjälp från detta forumet har jag kunnat hjälpt/stöttat andra i liknande sits, vi är allt för många som hamnat snett med ekonomin av alla olika anledningar! Men det gemensamma är att vi kämpar för att få rätsida på det och att vi faktiskt kan ta kontroll över det Smiley.

Det är bara att "bita ihop" och fortsätta kämpa!

Ha det gott alla
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: Oktober 16, 2014, 20:25:18 »

En fundering till ang UC:n, det står under "senaste frågor hos UC" står det ett datum 11/9-14 och att kredit bör ej beviljas? Jag har inte sökt någon form av kredit alls under flera år och blir lite orolig vad detta betyder?

Kan det finnas en möjlighet att någon har "lånat" din identitet och försökt få ut något? Går det att se vem som har gjort förfrågningen?
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
kontroll-i-kaoset
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Oktober 17, 2014, 12:28:05 »

Det framgår inte vem/var kredit förfrågan är från. Min oro var mest för vad det kan göra med själva skuldsaneringen då man inte får dra på sig några krediter/skulder under de 5 åren.. Måste ju gå och ringa och få reda på vem som gjort kreditförfrågan!?

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: