Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Datainspektionen visar tydligt sitt jäv.  (läst 2519 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« skrivet: Oktober 21, 2012, 12:00:29 »

Kort efter vårt avslöjande om bristen på säkerhet i Sveriges gäldenärswebbar försöker nu Datainspektionen att visa sin "kompetens".

Där de började den 15 oktober med att ge ut ett pressmeddelande "Datainspektionen kräver säkrare bankappar" (Se länk)

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2012/datainspektionen-kraver-sakrare-bankappar/

Detta pressmeddelande följdes snabbt upp den 18 oktober med "Folkpartiet måste skydda sitt centrala medlemsregister bättre" (se länk)

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2012/folkpartiet-maste-skydda-sitt-centrala-medlemsregister-battre/

Där ni ser att det är samma pack som varit inblandade förut som nu försöker visa vilken "nytta" de gör i vårt samhälle som statliga tjänstemän. Och man vet inte om man skall skratta eller gråta när Datainspektionens IT-säkerhetsspecialist Adolf Slama (som gett inkompetens ett ansikte) uttalade sig enligt följande,

- Men när den här typen av känsliga uppgifter hanteras i öppna nät som Internet så krävs säkrare sätt att identifiera användarna. Därför förelägger vi nu Folkpartiet att införa så kallad stark autentisering som bygger på exempelvis engångslösenord eller e-legitimation, säger Datainspektionens IT-säkerhetsspecialist Adolf Slama.

Denna fina tjänsteman är så inkompetent att han inte ens kan ta åt sig att man kan logga in med åratal gamla lösenord och inget fullvärdigt skydd finns på gäldenärswebbarna. Och inte ens när han fick sig tillhanda skriftligt bevisning på detta gör han något för att sätta stopp för det som pågår. Istället sitter han tillsammans med resten av tjänstemännen på DI och mörkar allt ...

Och här och nu kan man fortfarande logga in med åratal gamla uppgifter (trots att det sedan år 2010 påpekats att det endast är engångslösenord) - dock bryr sig ingen om detta och inkassobolagen kan glatt fortsätta att hävda att exempelvis preskriptionsavbrott skett trots att gäldenärer inte ens loggat in. (se länk)

http://intrumcleaner.nu/de-over-500-000-manniskorna-i-sverige-som-glomdes-bort/
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: