Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kommun motarbetar rehabilitering genom ekonomisk bestraffning  (läst 2523 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« skrivet: April 13, 2010, 08:22:03 »

Kommunens OSA-anställda ska rehabiliteras för att få ett vanligt jobb. Trots det får de avdrag på lönen när de deltar i behandling för att bli drogfria eller pluggar.
En av dem som drabbats är Lars Löfgren, som i höstas bestämde sig för att sluta röka hasch efter 40 år.
-Det hände en sak i mitt liv som gjorde att jag ville sluta. Jag har försökt många gånger tidigare, men det har inte funkat. Jag tordes inte. Haschet var min trygghet och min medicin, säger han.
Men den här gången gick det. 
-Nu har jag klarat mig över sex månader. Det finns inte i världen att jag skulle börja igen. Jag vill inte tillbaka till den bubbla jag var i förut, säger Lars Löfgren.
Han anser att arbetsgivaren tjänar på hans drogfrihet och har svårt att förstå att han ska behöva få avdrag på sin redan låga lön, som ligger runt 9 800 kronor i månaden efter skatt och kronofogdens avdrag för skulder, när han ska på behandling, gruppsamtal med mera för att bli av med drogmissbruket och få hjälp att hantera suget.
För varje timme som han är borta för vård får han 1,4 timmes avdrag på lönen. Det innebär att det inte blir så mycket kvar i slutänden.

 http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5948755
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: