Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bli sambo under pågående sanering  (läst 2732 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« skrivet: Juni 29, 2022, 09:43:46 »

Hej

Jag har precis pratat med KF ang att bli sambo under pågående skuldsanering. Jag har 6 inbetalningar kvar. Frågan jag hade var om mitt belopp kommer påverkas av detta och om de tar in min blivande sambos inkomster i min skuldsanering.

Svaret jag fick var att jag skulle begära en omprövning där jag skriver att vi blir en till i hushållet. Enligt handläggaren ska inte mitt belopp påverkas, utan KF vill veta om samboskapet innebär en försämrad ekonomi för mig. I klartext att min sambo har möjlighet att betala sin del av hyran, vad jag kunde förstå. Lägenheten vi ska dela (hans) är nästan exakt dubbel så dyr som den jag har i dag. Det blir därför ingen skillnad i mina kostnader.

Vad säger ni andra här? Ska jag våga testa en omprövning eller ska vi ha kvar två lägenheter tills saneringen är över? Vi bor i princip ihop idag och det vore skönt att bli av med min lägenhet av praktiska skäl.

Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Juni 30, 2022, 13:51:37 »

Svaret verkar inte helt korrekt! Du kommer ju att få redogöra för hushållets inkomster och utgifter (din och din sambos) och så räknas ditt nya belopp ut. Men det kan ju vara så att handläggaren menade att eftersom det är så kort tid kvar är de inte så villiga att räkna om, förutom om det innebär att du får sämre betalningsförmåga och de därför är tvungna att sänka ditt belopp. Men skicka in när du har flyttat så tar det ju ett tag att handlägga.
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #2 skrivet: Juni 30, 2022, 14:47:41 »

Yupp, innan dom börjat pilla med det där har det gått 3 mån, och det brukar ju också vara några mån uppsägningstid på en lägenhet, så du är safe.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« Svara #3 skrivet: Juli 04, 2022, 14:36:04 »

Svaret verkar inte helt korrekt! Du kommer ju att få redogöra för hushållets inkomster och utgifter (din och din sambos) och så räknas ditt nya belopp ut. Men det kan ju vara så att handläggaren menade att eftersom det är så kort tid kvar är de inte så villiga att räkna om, förutom om det innebär att du får sämre betalningsförmåga och de därför är tvungna att sänka ditt belopp. Men skicka in när du har flyttat så tar det ju ett tag att handlägga.

Tack för rådet. Jag får se hur jag gör. Är ett par månader kvar, så jag kanske tar det säkra före det osäkra. Tycker också svaret från KF var lite konstigt.
Loggat
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« Svara #4 skrivet: Juli 04, 2022, 14:38:57 »

Yupp, innan dom börjat pilla med det där har det gått 3 mån, och det brukar ju också vara några mån uppsägningstid på en lägenhet, så du är safe.

Tack för hjälpen. Man blir så himla nojig av att vara i skuldsanering. Innan jul var det ett av låneinstituten som begärde omprövning av mitt beslut pga att jag gått upp i lön. KF beslöt att jag låg inom ramen och att höjningen var ok. Men jag kanske inte ska göra några större ändringar innan jag är klar med saneringen, utan det lutar mot att jag behåller min lägenhet tiden ut.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: