Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Arv vid löneutmätning  (läst 257 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
LillaRita
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Juni 15, 2022, 09:23:35 »

Hej,

Jag har ca 1 miljon i skulder hos KFM samt löneutmätning.
Med anledning av att min mamma gått bort kommer jag att få ett större arv (som dock inte skulle täcka hela skulden).
Jag vill givetvis använda största delen av dessa pengar för att minska på min skuld. Men det känns också fruktansvärt att hela hennes livsförvärv ska gå upp i rök för att rätta till (en liten del) av mina misstag, som idag dessutom till extremt stor del består av räntor.
Jag hade velat spara i alla fall 50 000 kr för att kunna lägga på utbildning, boende eller något som gynnar min framtid - en framtid som känts väldigt mörk och hopplös de senaste åren.
Jag har inga barn eller syskon att avsäga mig arvet till förmån för. 

Jag och min skuldrådgivare ringde till KFM för att rota lite i vad som händer när man får ett arv i en skuldsituation. De ville inte prata så mycket om hur eller när de får vetskap om arvet. Men på frågan om det är tillåtet att direkt när arvet kommer in göra frivilliga insättningar på de olika ärenden som ligger hos KFM svarade de ja. Det vill säga jag kommer att betala in på de ärenden med sämst ränta och bli av med så många ärenden som möjligt för att skuldsituationen ska se bättre ut överlag. Man behöver alltså inte enligt lag se till att alla fordringsägare får lika mycket eller nånting alls.

Min fråga är: Kan jag i samband med detta på något sätt ta ut eller föra över ett litet belopp som KFM inte kommer åt? Är det brottsligt att göra så? Kan jag få några konsekvenser för detta?
Loggat
Master69
Full Member

Antal inlägg: 139

« Svara #1 skrivet: Juni 15, 2022, 09:43:07 »

Först o främst, det känns sorgligt då ens föräldrar går bort, så jag förstår sorgen.

Nu funderar jag högt och är inte påläst vad det gäller din fråga, men att föra över pengar innan fogden hinner ta dom lär ju knappast vara brottsligt i detta sammanhanget eftersom pengarna kommer ifrån ett arv, inte kriminell verksamhet. Det är ju en annan femma OM du kommer åt arvet eftersom Skatteverket lär syna bouppteckningen, o dom arbetar ibland ihop med fogden, så dom lär ju tipsa om det (ren spekulation, dom kanske inte får göra det såvida du inte har skatteskulder). Nu var ju svaret du fick ifrån fogden lite trevande, vilket också indikerar att om en utmätning av arv sker, så lär det inte ligga högst upp på priolistan, vilket också ger dig tid att betala bort de värsta skulderna med högst ränta. Dock tycker jag du ska förhandla dig fram till ett accord med dessa, kanske få ned skulden lite vid en slutbetalning inom en viss tid. Oftast går dom med på det. Hur som helst, ska du föra över pengar kanske det är bäst att du tar ut dom i kontanter eller "ger" dom till en pålitlig vän, sitter dom på ett konto i Sverige så går dom att komma åt.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: