Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan ena maken bli beviljad skuldsanering och den andra nekad?  (läst 497 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nytidnystrid
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Maj 03, 2022, 15:58:37 »

Någon som varit med om att en av makarna blir beviljad skuldsanering och den andra nekad?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1637

« Svara #1 skrivet: Maj 03, 2022, 18:52:25 »

Ja det finns flera exempel på detta.
Ofta är det om ena har låg inkomst, och därmed inte anses ha möjlighet att betala sina skulder inom en rimlig tid, medan den andra har en hög lön, som gör man kan betala sina skulder.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
nytidnystrid
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2022, 22:31:42 »

Ok! Men hur fungerar det i praktiken? Jag får inte ihop det :-)
Om maken blir nekad pga hög inkomst och jag beviljad pga låg inkomst, då kanske jag inte kommer behöva betala så mycket i månaden, men kommer då inte kronofogden eller i alla fall borgenärerna (eller vad det heter) tycka att maken med hög inkomst ska ta hela skulden?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3992

« Svara #3 skrivet: Maj 04, 2022, 08:20:25 »

För mig blev det (ironiskt nog) tvärtom!!

Min fru, chefsjobb, relativt hög lön, och mindre skulder än mig, fick skuldsanering utan diskussion, medans jag, mycket låg inkomst, drygt dubbelt så höga skulder och handikappad, har fått avslag på avslag.....

Varje gång jag överklagar till tingsrätten så återförvisar dom ärendet till Kronofogden ("gör om och gör rätt), men återigen avslag hos Kfm i slutändan.
Klockan 11 idag väntar jag på tingsrättens beslut på mitt  senaste överklagande, som säkert lär bli återförvisning till Kfm.

Börjar bli rent av komiskt detta, men nackdelen är att jag lär hinna dö innan jag får beviljat skuldsanering.....
Så många år nu som tickat på i onödan för mig med alla avslag etc.....

Ironiskt nog står det i Kronofogdens avslag att jag är kvalificerat skuldsatt och aldrig kommer att kunna betala, och att det ger förutsättningarna för skuldsanering,
men har man fiender hos Kfm så är det väl detta man får räkna med och lära sig leva med.....

Återkommer med ett inlägg efter 11 idag då jag vet mer. Har nämligen ett "annat" ärende som beslutas kl 11 mot Kfm också.
Detta ärende hör egentligen tillsammans med skuldsaneringen kan man säga, menn avvaktar att berättar tills jag vet dagen utfall! :-)
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Maj 04, 2022, 12:03:47 »

Som väntat så återförvisade tingsrätten min skuldsaneringsansökan återigen till Kronofogden för vidare handläggning.
Undrar om det går igenom denna gång? Roll Eyes
Nåja, annars tar vi det hela ännu en sväng i domstolen.....

Jag fick dessutom mina arbetsredskap (har företag och dessutom handikappad) så har inte kunnat arbeta sedan 16 september 2021
pga detta. Idag hävdes en del av verktygen, men vid samtal med Kronofogden just så lär det drja innan jag får tillbaka det hävda godset.....
Resterande verktyg blir att fortsätta överklagas och kämpas för. Frågan är bara hur mycket mer jag orkar denna kamp?

(kommer inom sinom tid att lägga upp allt offentligt och med storyn bakom utmätnngen! Beror på min mycket elaka lillasyster som tillsammans med
en annan person kontaktade Kronofogden med ett "anonymt tips".....)

Hämnden är ljuv!  Evil Grin Evil Grin Evil Grin
Loggat
nytidnystrid
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Maj 09, 2022, 16:55:26 »

Hur fungerar det rent praktiskt när en av makarna blir beviljad och den andra nekad?
Om tex den med hög inkomst blir nekad och den med låg blir beviljad, då får väl den med hög inkomst ändå ta hela skulden? Eller behöver den maken bara betala halva skulden?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 09, 2022, 18:57:00 »

Den som beviljas sanering, kommer att betala en del av skulden, medan den som inte beviljas kommer att betala resterande belopp av skulden, om det rör sog om en skuld man har gemensamt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 11, 2022, 08:10:03 »

Fick igår plötsligt ett samtal från Kronofogden, och beviljades ÅTERIGEN inledande skuldsanering!
Ja, vad ska man säga? Bli glad eller vänta på att dom ÅTERIGEN ger avslag?
Hon som ringde var trevlig och förstod inte vad hennes kollegor hållit på med Dels att skuldsaneringen åker
som en jojo mellan KFM och tingsrätten hela tiden, men även hur KFM kunde plocka av mig mina arbetsredskap, dvs min försörjning.....
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Maj 11, 2022, 15:40:03 »

Hoppas verkligen att det går vägen för dig nu ADMIN.
Nästan så att en JO anmälan skulle vara befogat, när och om en sanering vunnit laga kraft.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: