Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ni som gjort en andra ansökan efter att ha fått avslag...  (läst 5380 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nytidnystrid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« skrivet: April 09, 2022, 22:44:08 »

Vad blir annorlunda om man gör en ny ansökan efter att ha fått avslag?
Man hade ju velat ändra på vissa formuleringar etc i en ny ansökan men det går väl inte eftersom de antagligen går in och kollar i den första?
Ni som sökt en andra gång, vad gjorde ni annorlunda mot första gången?
Loggat
luddetuss
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #1 skrivet: April 10, 2022, 06:29:16 »

För mig var skillnaden att jag hade fått ett fast jobb med bra lön. ( från att ha varit student på väg att få jobb inom 4 månader.. ). Sen så tror jag det beror lite på vilken handläggare man får också.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: April 10, 2022, 16:05:18 »

Mycket beror på vilken skuldsaneringsenhet man kommer till.
Göteborg är kända för att vara mera på den skuldsattas sida än vad Kalmar till exempel är, så den ansökan som kanske är förkastad i Kalmar kan bli godkänd i Göteborg, detta har jag personligen testat.
I ditt fall kan man klart redovisa mera utförligt vad som gick galet, och kanske komplettera med en polisanmälan om missbruk av bankID, om det nu finns.
Utan ha ha sett din ansökan, eller ditt avslag, så tror jag du skulle ha lättare att få en ny ansökan godkänt om ett par månader, än att överklaga avslaget.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
nytidnystrid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« Svara #3 skrivet: April 10, 2022, 17:57:07 »

Kan det vara till nackdel att överklaga och få avslag för framtida chanser att få beviljat?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: April 10, 2022, 19:34:34 »

Nej.
En ny ansökan behandlas som en ny, och man ser inte till gamla ärenden.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« Svara #5 skrivet: April 11, 2022, 10:33:49 »

Hej

Jag fick väldigt bra hjälp av Budget- och skuldrådgivaren i min kommun. Personen hjälpte mig hela vägen från ansökan till beslut. Jag kan verkligen rekommendera att du kontakter den som är rådgivare i din kommun, be om ett möte och ta emot all hjälp du kan få till att skriva en bra ansökan. Jag var väldigt öppen och ärlig i min ansökan där jag helt naket erkände att jag (och min exman) haft ett osunt förhållande till pengar, lån och även spel. Jag fick gå en behandling hos missbruksenhet på kommunen då jag hade spelat bort pengar. Inga jättesummor, men jag ville verkligen visa att jag förstått mitt osunda synsätt på pengar och att jag satt mig i situationen själv. Rätt jobbig insikt, men det har hjälpt mig mycket nu under rehabiliteringen. Det tog ett år för mig att få min ansökan godkänt och det har nu gått 4 och ett halvt år in i skuldsaneringen. Ett halvår kvar och jag känner mig helt redo att gå ut i världen igen med ett hälsosamt förhållande till ekonomi.

Lycka till!
Loggat
nytidnystrid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« Svara #6 skrivet: April 21, 2022, 13:17:45 »

Tack för ditt svar.
Låter underbart att ha kommit så långt, starkt av dig.
Jag pratade flera gånger med kommunens skuldrådgivare, det var bra.
Nu väntar jag på tingsrättens beslut på vår överklagan.
Loggat
Yvo
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #7 skrivet: Augusti 08, 2022, 07:19:10 »

Hej
När man gör andra ansökan och ev omformulerar sig  ska man skriva msn sökt en första gång.
Ser de att man sökt första gången och fått avslag och ger ett andra avslag, trots man betalt en del skukder, går på behandling för medberoende?
Loggat
Jonte
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


Inget är omöjligt.


« Svara #8 skrivet: November 15, 2022, 20:35:21 »

Hej
När man gör andra ansökan och ev omformulerar sig  ska man skriva msn sökt en första gång.
Ser de att man sökt första gången och fått avslag och ger ett andra avslag, trots man betalt en del skukder, går på behandling för medberoende?
Det ser hur många ansökningar du gjort innan.
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: