Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: TIPS: När ni ska bli sambo (tråkigt men sant)  (läst 1526 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglappen2018
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


Hemsida
« skrivet: December 09, 2021, 12:11:47 »

Att leva med löneutmätning vet vi ju alla som gör det att det handlar om väldigt små marginaler. Att ha några tusenlappar mer eller mindre kan vara helt avgörande.

Mitt case jättekort:
1) Jag har löneutmätning, inte min sambo
2) Jag står som ensam på ett hyreskontrakt
3) Vi har sammanräknad inkomst dvs han är inte inneboende utan sambo "på riktigt". Det innebär att KFM utgår både från att han ska betala en del av hyran samt att förbehållsbeloppet beräknas på sambo.

Okej, jag hade löneutmätning redan när han flyttade in och ja ni vet man är så kär och lycklig över att bo under samma tak så man vill helst inte ta upp ekonomiska spörsmål som kan bli aktuella OM den som flyttar in skulle vilja lämna både boendet och förhållandet. Sånt vill man ju liksom inte prata om när man står där och är kära och inte vill något annat än att bo ihop.

BIG MISSTAKE! Så klart visste jag att OM han skulle välja att helt plötsligt sticka iväg skulle jag stå ensam kvar både med sorgen över brustet förhållande och med för lite pengar eftersom det naturligtvis tar en viss tid innan myndigheterna kan fatta nya beslut och kvarnarna maler på. Men som sagt sådant vill man inte ta upp när man står där i sitt "rosenskimmer av kärlekslycka".

Det som ska hända är att helt plötsligt ska bevis på att man är ensamstående från ett visst datum. Det bevisar man tydligen inte förrän det är ett faktum och först då kan myndigheterna agera. Så klart får man ha respekt för att det finns handläggarstöd och rutiner att följa men du kan hamna i kläm. Tre saker med lite olika datum för deadline behöver hända för att du ska kunna få behålla mer pengar för att betala hyran osv.
1a) Skatteverket - Folkbokföringen ska träda i kraft (dvs det registreras i registret tidigast from den dag flytten sker)
1b) Hyreskontrakt - ska kunna visas så att man inte sysslar med nåt "fuffens" och sambon fortsätter att bo kvar
2) När folkbokföringen är klar ska KFM fatta beslut om nya belopp och få iväg det till den som gör löneavdraget
3) Den som betalar ut lönen ska få underlaget från KFM innan det är för sent för nästa löneutbetalning

För mig inträffade detta med kort varsel och dessutom nu i december som innehåller färre arbetsdagar hos myndigheterna som är inblandade. Väldigt dålig tajming kan man säga. Det har inte löst sig ännu då alla deadlines i december infaller extra tidigt med anledning av att det är så mycket helger. Men jag ska inte ligga o gräva mer i det utan komma till sak nu när jag ändå kan lära själv av mitt misstag.

Tips: Även om det känns för jäkla trist. Ta upp detta redan innan ni flyttar ihop. Kom helst överens genom ett skriftligt juridiskt bindande avtal om hur lång uppsägningstid den som flyttar in ska ha för att slippa betala även om den inte vill bo kvar. För mig som har otur med tajming med december månad, två månaders "uppsägningstid" varit rimligt. Ett annat alternativ kan vara att det beloppet betalas i förtid och göms i madrassen eller liknande och skulle nåt hända så finns de pengarna där som en säkerhet för handläggningstiderna hos myndigheterna.

Alla skiljs inte åt som såta vänner där den som flyttar är så snäll att hen tar ansvar för att inte sätta den som står kvar i skiten. Hur kära ni än är när ni flyttar ihop så måste den som har löneutmätning ändå "gardera sig" ifall att "det värsta skulle hända".

Ahja, jag vill bara dela med mig av vad jag nu får erfara och lära mig den hårda vägen. Hoppas det hjälper någon så att den slipper hamna i samma situation som jag <3
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: