Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dödsboindrivningen  (läst 2039 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Viroid
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: November 24, 2021, 20:39:13 »

Jag vill bara berätta om att inte ens när man dör slutar Kronofogden att jaga.

Min mor gick hastigt bort i April. Eftersom hon gick bort i slutet av månaden, efter att hon fått pension, men innan månadens räkningar var betalda, så fanns det några få tusenlappar på kontot.

De slantarna vill nu Kronofogdens dödsboindrivning mäta ut och har skickat en skuldspecifikation där det framgår skulder från 1997 och 2001. 24 resp 20 år sedan. Ingenting nyare.

En koll med hennes kontoutdrag visar att de mätt ut några hundralappar i månaden från den mycket knappa pensionen som väl lagom räckt att betala räntan på dessa skulder som inte uppgår till mer än knappa 20 000kr. 24 år av utmätning, inte skuldfri när man dör, och Kronofogden vill mäta ut de sista slantarna efter att man dött. Det är Sverige år 2021.

Vi barn orkar inte tjafsa med dem om det här, begravningen är betald liksom räkningarna för lägenheten tills den var tömd av oss gemensamt. Jag ville bara berätta om ett fall från verkligheten.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: November 25, 2021, 16:07:13 »

Så är det, men ni kan ju passande be KFM om slutstädning av lägenheten, nu när de utmätt de sista kontanterna, och det inte finns något kvar att betala städbolag men, så kan KFM ju passande städa, och samtidigt kolla att inget av värde fanns kvar för din stackas Mor.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #2 skrivet: November 25, 2021, 17:04:29 »

Jag vill bara berätta om att inte ens när man dör slutar Kronofogden att jaga.

Min mor gick hastigt bort i April. Eftersom hon gick bort i slutet av månaden, efter att hon fått pension, men innan månadens räkningar var betalda, så fanns det några få tusenlappar på kontot.

De slantarna vill nu Kronofogdens dödsboindrivning mäta ut och har skickat en skuldspecifikation där det framgår skulder från 1997 och 2001. 24 resp 20 år sedan. Ingenting nyare.

En koll med hennes kontoutdrag visar att de mätt ut några hundralappar i månaden från den mycket knappa pensionen som väl lagom räckt att betala räntan på dessa skulder som inte uppgår till mer än knappa 20 000kr. 24 år av utmätning, inte skuldfri när man dör, och Kronofogden vill mäta ut de sista slantarna efter att man dött. Det är Sverige år 2021.

Vi barn orkar inte tjafsa med dem om det här, begravningen är betald liksom räkningarna för lägenheten tills den var tömd av oss gemensamt. Jag ville bara berätta om ett fall från verkligheten.

Sånt här känns ju väldigt kränkande, och helt fel då det finns en sorg för en närstående att bearbeta. Men jag trodde inte man kunde ärva skulder, eller ligger skulden på dödsboet? tycker ändå på att nått sätt så borde det bli ett direkt avslut då nån avlider, men icke I Sverige. Då kommer fogden o skattmasen, skatten ska minsann in död eller levande, o fogden ska också ha sin beskärda del. Tragiskt egentligen, riktigt tragiskt.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: