Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Separation med löneutmätning  (läst 1915 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglappen2018
Newbie
*

Antal inlägg: 11

Hemsida
« skrivet: December 03, 2021, 07:53:40 »

Igår meddelade min sambo (plötsligt) att han tänker flytta ut 1 januari. Så klart är själva separationen en chock men i den här situationen när man har löneutmätning och lever på marginalerna går tankarna också ganska omgående till "hur ska jag klara detta". Nu undrar jag, kommer fogden att ta hänsyn till att han flyttat även om han inte har någon annanstans att mantalsskriva sig förrän 1 mars?

Jag står som ensam kontraktsinnehavare för en hyresrätt men har ju utmätning utifrån att vi är två som bor här. Nu är jag orolig för att jag inte kommer att kunna betala hyran den dag han faktiskt flyttar ut (1 januari till en vän) men får en egen lägenhet att mantalsskriva sig på from 1 mars. Kommer fogden att räkna oss som sambo fram tills han mantalsskriver sig någon annanstans? I praktiken är jag ju ensamstående och måste kunna betala hela kostnaden from 1 jan även om det ser ut på folkbokföringen att han bor här.

"Ledsen och desperat fattiglapp"
Loggat
Master69
Full Member

Antal inlägg: 136

« Svara #1 skrivet: December 03, 2021, 08:38:13 »

Jobbig situation, men varför kan han inte skriva sig hos sin vän from 1 Januari, det går ju att C/O skriva sig på adressen tills han får en egen lägenhet den 1a Mars. Då borde ju också fogden ta hänsyn till att du de facto är ensamstående och göra beräkningen på löneutmätningen därefter.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Fattiglappen2018
Newbie
*

Hemsida
« Svara #2 skrivet: December 03, 2021, 09:07:28 »

Hans vän hyr i andra hand och den som hyr ut står fortfarande också skriven där. Nån sorts överenskommelse att inga fler ska vara mantalsskrivna där var svaret jag fick.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 473

« Svara #3 skrivet: December 03, 2021, 09:32:59 »

Inte för att det är din ensak, men din sambo bör veta att det strider mot folkbokföringslagen att inte vara folkbokförd där man har sin dygnsvila, alltså för man bor. Det är straffbart.

Det kan ju dock inte du belastas för,  att din sambo inte följer lagen.  Jag vet att det handläggs olika på kfm när det gäller sådana frågor. Rent strikt skulle kfm kunna anta att han bor där om han är skriven där, om du inte kan visa på nått annat.

Det jag skulle göra,  är att snarast kontakta kfm, berätta att han kommer flytta. Om du har nått meddelande eller annat för att visa att han sagt det är det såklart bra. Om han inte bytt adress i månadsskiftet kan du göra en anmälan om felaktig folkbokföring till skatteverket, och tala om för kfm att du har anmält det.  Det borde övertyga även de som läser handboken strikt. Detta är såklart ett "värsta-scenario", den som handlägger kanske köper det du säger. Kontakt först Smiley

Kontakta kfm så snart som möjligt,  dina pengar i december ska ju betala dina kostnader i januari.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Fattiglappen2018
Newbie
*

Hemsida
« Svara #4 skrivet: December 04, 2021, 11:06:26 »

Jo jag googlade det där med folkbokföringen. Hjälper dock inte mig särskilt mycket då jag inte har någon kontroll över det. Ringde KFM igår och svaret blev att det nog inte var någon idé att "anmäla" till Skatteverket eftersom de inte prioriterar ärenden som handlar om att utreda om någon varit felaktigt folkbokförd i typ 2 månader. Hon på KFM trodde inte heller att Skatteverket skulle ens starta ärende förrän det typ var för sent.

När det gäller KFM fick jag besked om att de går strikt utifrån vad som är registrerat i folkbokföringen och det enda jag kan göra är att för att inte drabbas även den månaden han faktiskt är folkbokförd på annan adress, skicka in kopia på hans hyreskontrakt o dylikt för att få behålla ett större belopp den månaden som det då berör. Dvs om han folkbokför sig from 1 mars måste jag i februari lämna in bevis på att jag behöver ha mer pengar kvar på februari-pengarna. Att göra något åt nuläget sa hon att det nog inte skulle gå utifrån folkbokföringen.

Jag fattar ju att en myndighet måste följa handläggarstöd och regler för att det ska vara rättssäkert men herre gud. Att jag eventuellt inte kommer kunna betala hyran på grund av för litet förbehållsbelopp orsakat av att en tredje person inte följer lagen och mantalsskriver sig på annan adress känns sjukt surt! Särskilt när det handlar om månader.... inte längre än så.

Stor klump i magen!
Loggat
Fattiglappen2018
Newbie
*

Hemsida
« Svara #5 skrivet: December 04, 2021, 11:40:05 »

Fick en idé när jag läste andra inlägg. Och ja, jag ser själv orimligheten i detta men skulle det vara idé att hävda att han from 1 jan är inneboende istället för sambo och hyr ett rum för låt oss säga 50 kr per månad? Skulle det finnas en chans att det skulle gå igenom hos KFM eller kommer de beräkna inneboende-hyra enligt nån schablon?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1638

« Svara #6 skrivet: December 04, 2021, 16:41:38 »

Tänker om han nu flyttar ut, men i praktiken lämnar något, och du begär handräckning av KFM för att vräka han.
Då får du meddela KFM att han numera har sin dygnsvila på den nya adress, och  du vill att de vräkar honom från din lägenhet.
Tycker det borde fungera.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Fattiglappen2018
Newbie
*

Hemsida
« Svara #7 skrivet: December 09, 2021, 12:19:20 »

Som av ett under fick han plötsligt en lösning med kontrakt redan 1 januari istället för senare. Det gör smärtan lite mindre eftersom det "bara" handlar om att jag står där med skägget i brevlådan när hyran för januari (decemberlönen) och kanske även hyran för februari (januarilönen) skiter sig men det är en annan historia som jag gjort ett nytt ämne för så att andra kan få möjligheten att inte hamna i samma skitsituation.
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 473

« Svara #8 skrivet: December 09, 2021, 14:00:09 »

Hyra betalas normalt månaden innan. Om du kan visa att han har ett annat boende från 1 januari borde löneutmätningen räknas om nu så december blir rätt.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
herkules
Full Member

Antal inlägg: 134

« Svara #9 skrivet: December 09, 2021, 14:48:26 »

Hyra betalas normalt månaden innan. Om du kan visa att han har ett annat boende från 1 januari borde löneutmätningen räknas om nu så december blir rätt.

Tack Nyx för att du hjälper oss skuldsatta  ville bara skriva det  Grin Grin Grin Grin
Loggat
Fattiglappen2018
Newbie
*

Hemsida
« Svara #10 skrivet: December 10, 2021, 15:25:23 »

Tyvärr finns olika brytdatum för löneutbetalning och annat också Sad

Men tack för era svar och vilja att tipsa och hjälpa.

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1638

« Svara #11 skrivet: December 10, 2021, 15:39:18 »

Om du får ett annat beslut, och ditt arbete redan kört din lön, kan du få återbetalning från KFM, så skynda på att göra ändringsanmälan.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: