Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Efter skuldsaneringen  (läst 4628 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sjöhästen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« skrivet: Oktober 20, 2021, 22:39:05 »

Jag har en vän som är klar med sin skuldsanering. Den gick bra och han såg fram emot att bli skuldfri. Efter några månader behövde
han köpa en ny mobil, den gamla la av, och tog ett abonnemang för det. Han fick det, men en månad
senare ville han köpa en ny tvättmaskin, den förra hade gått sönder. Han fick ingen
kredit för det.

 Att folk får låna till bostad, bil och så vidare stämmer inte för alla. Han
känner sig ganska besviken och låst. Tydligen verkar det svårt att få låna efter en skuld
sanering, något varken han eller jag hade räknat med.

 Finns det en svart lista för dem
som har klarat sin skuldsanering? Trodde att han skulle bli behandlad som en vanlig
medborgare efter avslutad skuldsanering, och utan betalningsanmärkningar, men icke.
Loggat
hohoelk
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #1 skrivet: Oktober 21, 2021, 10:54:57 »

Du berättar dock inte hur vännens inkomst ser ut. 
Sen kan det ju vara så att just det kreditbolaget har en svartlista men folk dom aldrig vill göra affärer med. Få kredit är ju inte en mänskligrättighet.
Misständer att även banker har det om man misskött sig och  sen gått igenom en sannering att dom inte är så sugna på att riska igen på samma person.

Mitt råd är att din vän ringer och frågar varför hen vart nekad.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Oktober 21, 2021, 19:47:07 »

Han kan ju ta en UC på sig själv, och se hur hans kreditvärdighet ser ut.
Personligen har jag inte haft några problem med att få lån eller kreditkort efter skuldsanering, men klart man är försiktig inte att komma i skuldträsket igen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sjöhästen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #3 skrivet: Oktober 21, 2021, 22:14:18 »

Du berättar dock inte hur vännens inkomst ser ut. 
Sen kan det ju vara så att just det kreditbolaget har en svartlista men folk dom aldrig vill göra affärer med. Få kredit är ju inte en mänskligrättighet.
Misständer att även banker har det om man misskött sig och  sen gått igenom en sannering att dom inte är så sugna på att riska igen på samma person.

Mitt råd är att din vän ringer och frågar varför hen vart nekad.

Hans inkomst är inte dålig. Han hade aldrig haft något med just det kredit bolaget att göra med någon gång. Han har inte haft skulder till banker.
Han hade haft ett par kreditkort. Men nu förstår jag att de har en svart lista, de flesta kreditbolag. Nej såklart är det inte en mänsklig rättighet att
få kredit. Meningen var inte att hamna i skuldfällan igen. Han sköter sig ekonomi perfekt.
Loggat
Sjöhästen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #4 skrivet: Oktober 21, 2021, 22:16:53 »

Han kan ju ta en UC på sig själv, och se hur hans kreditvärdighet ser ut.
Personligen har jag inte haft några problem med att få lån eller kreditkort efter skuldsanering, men klart man är försiktig inte att komma i skuldträsket igen.

Jo han tog en UC på sig själv före. Hans kreditvärdighet var det inget fel på. Men tydligen verkar inte alla få samma möjligheter efter en skuldsanering.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: Oktober 21, 2021, 23:22:41 »

Han har väl fått en kopia på kreditupplysningen som togs i samband med ansökan. Hva stod det i den?
Har han haft förkortad betalplan så att det egentligen endast betalplanen som är avslutad, en det finns tid kvar på skuldsaneringen, en sanering är alltid 5år, medan betalplanen kan vara kortare.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sjöhästen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #6 skrivet: Oktober 22, 2021, 11:40:46 »

Han har väl fått en kopia på kreditupplysningen som togs i samband med ansökan. Hva stod det i den?
Har han haft förkortad betalplan så att det egentligen endast betalplanen som är avslutad, en det finns tid kvar på skuldsaneringen, en sanering är alltid 5år, medan betalplanen kan vara kortare.


Nej han fick inte någon kopia på kreditupplysningen. Han ringde dit och frågade varför han fick avslag. De sa att UC räknar ut automatiskt om en person ska få ett kreditkort eller inte. Låter märkligt men så är det. Jag tror de har en svart lista iallafall, på alla som haft skuldsanering. Kortet ifråga var Everydaycard, så ni som vill prova söka där, sök på annat ställe.  Undecided
Loggat
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #7 skrivet: Oktober 22, 2021, 13:49:36 »

Knepigt att ingen kopia på kreditupplysningen kom, har din polare kollat Kivra också (kanske dum fråga, men jag ställer den ändå) det finns ju en förkärlek att skicka allt dit nu för tiden Undecided
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #8 skrivet: Oktober 23, 2021, 19:45:54 »

Om han inte fått kopia på kreditupplysning är det brott mot lagen, anmäla till myndigheterna.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #9 skrivet: November 01, 2021, 18:25:03 »

Låter ju helt sanslöst om det stämmer Huh??
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: