Hej!
Var många många år sen jag skrev här sist men fick många bra svar då så tänkte att jag kanske kunde få hjälp med denna!
2005 gick mitt företag i konkurs och jag fick då en skatteskuld och en borgensskuld (Hadde gått i personlig borgen för lokalhyran till bolaget) jag valde då att studera 5 åren till skatteskulden var preskriberad och sen direkt efter det flyttade jag utomlands dvs i januari 2010 utan att ange vart till skatteverket så att ingen address skulle finnas att eftersöka mig på. Nu är det 2021 och jag har inte haft någon address som jag har kunnat bli delgiven på eller fått kravbrev etc till. MEN finns det något sätt som jag skulle kunnat bli delgiven utan att jag känner till det (Annons i dagstidning? tror det heter kundgörelse?
Men det står att:
"Betalningsföreläggande:
Kungörelsedelgivning kan endast användas i:
o mål om särskild handräckning (SHR)
o mål om betalningsfastställelse (BFA mål) i den del målet avser fastställelse till betalning ur fast egendom
o mål om betalningsföreläggande och vanlig handräckning (VHR) mot juridisk person
Kungörelsedelgivning får inte användas i bf- och VHR mål mot fysisk person." )
(Läst om delgivning i
https://www.kronofogden.se/download/18.958e8ae16379721b85c186/1614322683859/Handbok_Delgivningshandboken.pdf) sidan 40
Borgensskulden fastslogs hos KF i slutet av 2005 och det finns 2 till solidariskt betalningsansvariga som jag inte vet betalat eller ej under åren...
Eftersom jag berättade för KF på första mötet i slutet av 2005 att min avsikt var att studera i 5 år fram till skatteskulderna preskiberades och sen förhanda akkord med borgensskulden så fick jag aldrig något mera brev från dom innan jag flyttade utomland... (dvs blev aldriv att jag tog upp frågan om akkord med borgenären)
Anledningen till att jag frågar är att jag träffat någon en längre tid nu och som vill att jag flyttar till Sverige men vet inte om jag "vågar", har haft ett "bra" liv sista 12 åren och vill inte riskera att min "exil" varit i onödan...
Vet inte heller om de tagit något av mina pensionspengar mm under åren jag varit borta men även om de tagit dessa så räknas det väll inte som ett preskribtionsavbrott pga att jag inte underrättats om förfarandet eller?
PS Funderar på att flytta till Svensk talande delen av Finland eller Åland som en kompromis pga 15 års absolut preskribtion där men är man 100% skyddad där av Finsk lag? DS
Och Ja min betalningsmoral kanske inte är den bästa men blev tvingad att skriva på borgenspappren av mina två "kompanjoner" efter en tingsrättsförhandling (Hyrestvist några år innan) jag inte fick delta på (De andra två + advokaten kom bara med fulbordat faktum, "skriv på här så löser sig allt" men det gick åt skogen något år senare endå

och som 20 åring så hade jag inte samma koll som nu vad jag skrev på och vad det innebar...)
Ursäkta ett långt inlägg...
Tack på förhand!