Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det vanligt med avslag på skuldsanering efter man fått inledande?  (läst 238 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ljuybos
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: Oktober 12, 2020, 17:53:05 »

Som rubriken säger, är så orolig att jag (kanskekanske) får inledande men att borgenärerna invänder så det blir avslag ändock.

Vad har ni för erfarenheter om detta?

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1544

« Svara #1 skrivet: Oktober 12, 2020, 18:51:03 »

Har för mig att jag hört att mindre än 10% får avslag efter inledande beslut, och då är det ofta för att man har utelämnad information i ansökan.
När inledande kommer har man gjort en bedömning utifrån dina informationer på ansökan, så om du vet att du har lämnat rätt och ärlig information, då har du stor möjlighet att få ett beslut på skuldsanering, men detta kan så eventuellt överklagas av en borgenär, då skall en jurist på KFM kontrollera beslutet och se om beslutet är rätt, men som en handläggare sa till mig, vi sitter i samma hus, så ofta har vi samma syn på handläggningen, så oftast kommer juristen fram till samma beslut som handläggare. Sista är då att en borgenär kan överklaga till Tingsrätten, men då har du också KFM bakom dig, så det är oftast också utan problem.
Så har du inledande så kommer de flesta att få en sanering, det du skall göra är att samarbeta med handläggaren så mycket som du kan, och så ärligt som du kan, ljug inte de kan ofta hitta lögnen, så det är inte lönsamt.

Lycka till
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
JediMaster
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #2 skrivet: igår kl. 18:22:30 »

Hej,

Det ska nog gå bra, jag var lika orolig och nervös som dig. Jag fick det väntade förslaget efter inledningen för några dagar sen, och har godkänt det. Men det tog ett bra tag innan jag fick inledning — nästan 6 månader. Sen tog det ytterligare ca 7 veckor innan förslaget till skuldsaneringen kom. Nu väntar jag på att borgenärerna ska gnälla och godkänna. Håller tummarna för dig!

Loggat

May the force be with you, alway!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: