Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering beviljad, gammal skuld har dykt upp nu.  (läst 265 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
AgM_52
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Oktober 30, 2020, 14:32:03 »

Har fått skuldsanering beviljad från augusti 2020 och den har även vunnit laga kraft, nu har en gammal skuld från 2013 dykt upp hos Kfm och vidare landat i min brevlåda. Vad skall jag göra i denna situation? Läser man på Kfm:s websida så skall man bestrida, om jag har tolkat det rätt...? och det är väl inte tillåtet att gynna enskild borgenär heller genom att betala skulden i sin helhet.
Tåget har ju gått nu och man har tydligen inte läst sin P&IT... Evil
Så vad är nästa steg här ifrån? Någon som är insatt i situationen?

Mvh.
AgM
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1553

« Svara #1 skrivet: Oktober 30, 2020, 18:57:18 »

Om skulden är riktig skall du göra som följande:

Du skall meddela KFM ätt skulden kan vara rätt, men eftersom du har skuldsanering, och skulden inte är anmält dit, kan den inte komma att beaktas, med mindre din skuldsanering mot förmodan skulle komma att hävas.

Är skulden fel skall du:
Bestrida skulden, och samtidig göra uppmärksam på din skuldsanering, så det vore slöseri med prövning av ärendet, då den ändå inte kan komma att ingå i den skuldsanering.

Ett är säkert, att med mindre din skuldsanering skulle komma att hävas, så kommer de inte att kunna kräva några pengar.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: