Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bilköp  (läst 3369 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rostburk
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: September 13, 2020, 18:50:16 »

Hej!
Jag har utmätning på min lön och har c:a 150000kr i skulder hos kronofogden.
Nu har min son blivit 18år och vill köpa en bil och börja övningsköra med mig och även ha det klart när han får körkortet.
Jag har inte behov av bil för tillfället då jag har nära till arbete och allt.
Han tittar på bilar i prisklassen 15000-20000 kr.
Jag har ägt flera Volvo V70 årsmodell 98-00 dom har aldrig brytt sig om dom.
Han vill inte  köpa en sådan bil.
Min son borde räknas som inneboende nu när han blivit myndig men tänkte på hans tillgångar vilken en bil blir.
Fungerar det att jag står på bilen eller tror ni dom tar den då?
Jag tänkte försäkringen blir väl mycket dyrare om man äger en bil och inte har körkort?
Jag har sett på deras auktioner att dom säljer varor för några hundralappar blir därför lite fundersam.
Hoppas någon har bra tips eller vet hur man ska göra. Smiley


Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: September 13, 2020, 22:58:52 »

Stå inte för sonens bil. Det kan bli tråkigheter om han bli stoppad i en kontroll där KFM är med.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #2 skrivet: September 16, 2020, 22:52:18 »

Det kan också bli tråkigheter när de gör en tillgångsundersökning på dig i registren. Ser de att du har en bil med ett värde som de anser kan inbringa pengar så mäter de ut den.
Det är ju detta som är så förnedrande för alla gäldenärer. Lånar du en bil för att göra ett ärende och du blir stoppad så mäter de ut bilen i och med att du anses ha besittningsrätt till bilen. Gäldenärerna räknas tyvärr som pestsmittade och ska inte ha på något sätt ett så vanligt liv som möjligt
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: