Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering, för sent att skicka in en bestridan  (läst 981 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sjöhästen
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: September 11, 2020, 19:55:13 »

Hej! Jag skrev förut och har skuldsanering sedan juni -20. Jag fick ett brev från ett inkassobolag
de ville ha betalt på en skuld som redan ingår i skuldsaneringen! Jag tog kontakt med dem och de
sa att det inte var så trots att jag har bevis för det i form av min skuldsanering och alla papper som
kom via det.

Jag fick sedan ett delgivningskvitto, jag ringde till KFM och berättade allt och de
sa att jag skulle bestrida senare, om inkassobolaget  gick vidare i ärendet. Jag hörde inget mer från inkassobolaget men
idag fredag den 11 september 2020 kom ett brev om utslag från KFM...Det stod att det var försent att bestrida
då tiden gått ut!  Saken är den att damen på KFM kollade detta hon sa att jag inte skulle bestrida nu, jag fick inget besked
att det finns en blankett att skriva ut angående bestridande, som jag kollat att det finns idag.  Jag fick inte skriva bestridande på delgivnings
kvittot.

Är det kört för min skuldsanering nu? Man kan begära ändring,  återvinning,  och skriva in skriftligt vilket
jag ska göra nu, samt ta kontakt med betalningsföreläggandeenheten på KFM på måndag.  I och med att jag har skuldsanering och det fungerat
bra är jag helt knäckt just nu. KFM antingen missförstod mig eller var okunnig om detta, eller lurade mig.

Vad kan jag göra? Ledsen och förtvivlad. Cry
Loggat
Sjöhästen
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: September 11, 2020, 21:17:34 »

Ett tillägg: Den 12/8  gjorde jag en bestridan via telefon till damen på KFM, och enligt KFM
gäller det via telefon, mejl eller brev.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1563

« Svara #2 skrivet: September 12, 2020, 19:53:52 »

Egentligen är det rätt att du inte kan bestrida skulden, då den ingår i skuldsanering, då är den rätt och du har medgivit den, så du kan inte bestrida den.
Det som nu är att du skall skriva till KFM och överklaga utslaget, med hänvisning till att skulden ingår i skuldsanering, och du inte får betala en borgenär utöver det som är medtagit i skuldsaneringen, därmed kan utslaget inte användas till något, så länge du följer din skuldsanering.
Faktum är att om du skulle missköta din skuldsanering, så den upphävs, då kommer detta utslag att återkomma, och du blir betalningsskyldig hela beloppet.
Skicka en mail till KFM, där du överklagar deras utslag, med hänvisning till din skuldsanering.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sjöhästen
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: September 12, 2020, 20:42:38 »

Tack för ditt svar ivkej! Ja jag ska överklaga det här och jag ska även ringa
KFM på måndag och höra vad de säger. Tänk att man ska behöva kämpa så
här för en skuld som redan ingår i skuldsaneringen...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: