Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Efter Skuldsaneringen  (läst 9368 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« skrivet: Augusti 28, 2020, 15:44:03 »

Kollade min UC efter avslutad skuldsanering.Ingen rolig läsning då jag där står som skuldsatt.En fodringsägare har under dessa fem år av skuldsanering inlämnat ränteuppgifter mm. till skatteverket.Jag har flera gånger under dessa 5 år frågat mina olika skuldrådgivare hur jag gör med deklarationen.Svaret från skuldrådgivarna har varit Det är inget att bry sej om.Vissa fodringsägare gör så och du kan godkänna din deklaration.Då skuld står upptagen i deklarationen så registreras den i UC och försvinner ej från mitt UC.Alla andra skulder har gallrats.Hur får jag bort skulden från UC? Innebär det att jag måste ändra alla mina deklarationer och innebär det då att jag riskerar skatteskuld för att bli skuldfri i UC.Fem kämpiga år med skuldsanering och du är fri sas det men jag är ej fri i UC...
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #1 skrivet: Augusti 28, 2020, 18:11:08 »

Fattar inte :-/ låter märkligt..
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #2 skrivet: Augusti 28, 2020, 19:00:52 »

Inte bara märkligt. Dessutom obehagligt. Ska tillbaka till skuldrådgivning för att få rättelse i UC. Hoppas det lyckas och att det ej skapar problem. Först kom glädjen äntligen har 5 år gått och sista betalningen har gjorts. Glädjen varade endast någon vecka tills jag fått se mitt UC. I lagen står att gallring av skulder som ingått i skuldsanering ska gallras senast dagen efter att avbetalningsplanen fullföljts och skuldsaneringen är avslutad. Finns någon annan här som fått liknande problem ? hur löste ni i sådana fall detta så ert UC blev rent ?
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #3 skrivet: Augusti 28, 2020, 19:09:24 »

Men varför blir inte den skulden borttagen? Fattar inte?
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #4 skrivet: Augusti 28, 2020, 19:36:54 »

Troligtvis raderas den ej eftersom den står med i deklarationen då skuldgivaren lämnat in uppgift till skatteverket som jag godkänt i min deklaration...
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #5 skrivet: Augusti 28, 2020, 19:38:13 »

Mår dåligt av att ej veta vad händer nu. Cry
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #6 skrivet: Augusti 28, 2020, 19:41:55 »

Är det vanligt att skuldgivare lämnar ränteuppgifter till skatteverket ?
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #7 skrivet: Augusti 28, 2020, 20:50:12 »

Det har dom gjort med mig oxå men fattar inte hur det kan framstå som en anmärkning..
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #8 skrivet: Augusti 28, 2020, 21:26:28 »

Det står ej som anmärkning utan som skuld i UC vilket gör att min kreditvärdighet är mycket låg då skulden är stor...halva min lön före skatt ungefär.Skulden ska ej synas där men gör det så det ser ut som om jag nu har en mycket hög skuld.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #9 skrivet: Augusti 29, 2020, 15:54:50 »

Det står ej som anmärkning utan som skuld i UC vilket gör att min kreditvärdighet är mycket låg då skulden är stor...halva min lön före skatt ungefär.Skulden ska ej synas där men gör det så det ser ut som om jag nu har en mycket hög skuld.

Menar du att det står som underskott, så som det alltid gör pga inrapporterade räntor? Har du betalat dessa räntor under din skuldsanering och borgenären har rapporterat det så är det ju helt korrekt. Du bör ju också då ha fått nedsatt skatt pga dessa räntor. I nästa års deklaration syns det ju inte längre.
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #10 skrivet: Augusti 29, 2020, 17:47:37 »

Alla andra skulder har gallrats i UC så det är konstigt att en skuld ej gallrats efter avslutad skuldsanering....Kan det vara så att den fodrings ägaren har sökt om förlängning....om så....när ska det då meddelas mej.Eller rättare sagt hur lång tid efter avslutad skuldsanering kan de ansöka om förlängning?.....Först kom glädjen över att 5 år med skuldsanering var avklarade och då jag såg uppgifterna i UC så kom oron åter... Cry
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #11 skrivet: Augusti 29, 2020, 18:59:23 »

Alla andra skulder har gallrats i UC så det är konstigt att en skuld ej gallrats efter avslutad skuldsanering....Kan det vara så att den fodrings ägaren har sökt om förlängning....om så....när ska det då meddelas mej.Eller rättare sagt hur lång tid efter avslutad skuldsanering kan de ansöka om förlängning?.....Först kom glädjen över att 5 år med skuldsanering var avklarade och då jag såg uppgifterna i UC så kom oron åter... Cry


Du har haft skuldsanering enligt den gamla skuldsaneringslag (2006:548) och det är i den du skall söka svar.
Din fråga om hur länge en borgenär kan söka om omprövning finner du i 24§ där det i punkt 5 står att om en gäldenärs ekonomiska förhällande v´har väsentligt förbättrats efter skuldsaneringens beslut, och detta beror på omständigheter som inte kunna förutses, då kan saneringen upphävas. Men i det fall skall ansökan ges in inom fem år från dagen för skuldsaneringen, så det kan inte vara orsak, för då skulle du ha vetat om att en ansökan om omprövning har inlämnats.
Dina skulder är förverkade på 5 årsdagen för din skuldsanering, så att UC har en skuld kvar är orsakad att borgenären inte har meddelat att skulden är reglerat och avslutad, du skall inte ha någon anmärkning hos nogen när du avslutad din skuldsanering.
Jag ville kontakta borgenären och UC och meddela att de har 2 dygn att ta bort din skuld, i annat fall vill jag anmäla till Datainspektionen, med krav att kreditgivaren, och UC skall ha indraget sin tillstånd för att hantera personuppgifter, när de inte kan hålla reglerna.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #12 skrivet: Augusti 29, 2020, 19:00:54 »

Förstår inte riktigt hur du menar att det står som skuld i din deklaration. Där syns väl inte hur stora skulder man har, bara vilka belopp man har betalat in i ränta. Och den uppgiften gallras ju inte.

Förlängning av skuldsaneringen kan de inte begära när 5-årsdagen för beslutet har passerat. Och för övrigt måste de ju ha ett legitimt skäl för att få igenom det.
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #13 skrivet: Augusti 29, 2020, 19:17:03 »

Jo då på den förtryckta deklarations blanketten stod både ränta och summan på skulden på den som nu sitter kvar i mitt UC. Summan har registrerats som skuld hos UC så där står att jag har många procent i skuld och det påverkar då kreditvärdigheten.Har en bokad tid hos skuldgivare och hoppas att denne kan reda ut detta åt mej. Cry
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #14 skrivet: Augusti 29, 2020, 19:23:37 »

Har inga funderingar på några nya krediter men det påverkar mycket annat också.Tänkte söka annat boende...vilket kan bli svårt då det står att jag har stor skuld...hade en dröm om att allt skulle bli enklare efter skuldsaneringen....känns ej så just nu.Har några abonemang som jag skulle vilja byta ut mot billigare sådana men vågar ej göra något då jag ej vet vad som händer nu...tur att man övat i 5 år på att ej vara betrodd till något som heter nya avtal och kontrakt....Känns som om man på något vis blir idiot förklarad....
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: