Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Efter Skuldsaneringen  (läst 2250 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1116

« Svara #15 skrivet: Augusti 29, 2020, 19:30:49 »

Jo då på den förtryckta deklarations blanketten stod både ränta och summan på skulden på den som nu sitter kvar i mitt UC. Summan har registrerats som skuld hos UC så där står att jag har många procent i skuld och det påverkar då kreditvärdigheten.Har en bokad tid hos skuldgivare och hoppas att denne kan reda ut detta åt mej. Cry
Jaha, det trodde jag då inte. Har väl inte haft skulder i deklarationen på så länge så jag kom ihåg det. Men är det så måste det ju gå att korrigera genom att kontakta borgenären.

För nytt hyreskontrakt brukar ju inte skuldbördan spela någon roll, utan de vill ju främst se att du har den inkomst som krävs och att det inte finns anmärkningar. Samma gäller ju för diverse abonnemang. Det är ju bara om du tänker ta ett lån eller kredit som det kan bli knepigt.
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #16 skrivet: Augusti 29, 2020, 19:39:12 »

Funderar ändå på varför ej alla skulderna i mitt UC ej gallrats för i lagen står att de ska gallras senast dagen efter den månad och det datum betalningsplanen var till fullo betald och jag har inte missat en enda gång.Kommer delge här vad som händer vidare i ärendet.Kan ju vara bra för någon annan som har samma problem att läsa om varför det blev så här och hur problemet fick en lösning eller rättelse i UC
Loggat
marika71
Full Member

Antal inlägg: 153

« Svara #17 skrivet: Augusti 29, 2020, 23:32:32 »

Men står det i din UC att du har en betalningsanmärkning?
Loggat
marika71
Full Member

Antal inlägg: 153

« Svara #18 skrivet: Augusti 29, 2020, 23:35:09 »

Får jag fråga vilken som registrerat skulden? Inkasso?
Loggat
Fattigflickan
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #19 skrivet: Augusti 30, 2020, 10:05:25 »

En Bank har skulden registrerad i UC.Antar att det är datainspektionen som får utreda var felet ligger.I lagen står att skuld som har ingått i fullföljd skuldsanering ska gallras senast dagen efter avslutad skuldsanering.Allt annat var gallrat 11 dagar efter avslutad skuldsanering men ej den skulden.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1563

« Svara #20 skrivet: Augusti 30, 2020, 19:44:04 »

Kontakta banken och fråga om vilken skuld du har till dem, som de registrerad hos UC, eftersom du har betalad allt enligt skuldsaneringsbeslut.
Om inte de har ett verkligen bra svar, så ge dem 24 timmar till att få bort skulden från UC, i annat fall anmäla till DI och finansinspektionen, eftersom de inte kan ha ordning på sina konton.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: