Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har fått jobb. Vad händer nu?  (läst 5953 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ploppen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« skrivet: Juni 08, 2020, 10:03:55 »

Hej.
Jag har haft skuldsanering ca 2 år och varit sjukskriven hela perioden med väldigt låg inkomst. Nu har jag fått jobb och min inkomst kommer öka med nästan 14000 kr.
Jag förstår att jag behöver ansöka om omprövning men undrar: Hur lång tid tar det?
Ska jag lägga undan lön så länge?
Hur mycket kan det bli att jag får betala?

Tacksam för svar Smiley
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Juni 08, 2020, 19:17:48 »

Grattis med nya jobbet.
Du skall omedelbart ansöka om omprövning, för om du själv ansöker, då kan det inte ske annat än att din betalplan ändras och du får betala mera, om en borgenär däremot upptäcker du har fått mera i lön, och de begär ändring, då kan de faktisk begära att din skuldsanering upphävs, så skicka ansökan direkt.
Om du kan lägga undan något, så gör det, det är aldrig fel att ha lite backup vid sjukdom och liknande, men direkt krav på att lägga undan finns inte i lagen.
Om din inkomst kommer öka med 14000 så blir det väl runt 10 000 kr efter skatt, så du kan väl förvänta att din betalplan ökar med en del. Tänk på att se till du får eventuella kostnader för resor till jobbet, och om du behöver mera barnomsorg och liknande att du tar med det i din begäran om omprövning.
Lycka till.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Ploppen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #2 skrivet: Juni 09, 2020, 08:46:25 »

Tack Smiley
Och tusen tack för svar. Jag har letat fram ansökan om omprövning och ska sitta idag o få me alla nya kostnader.
Jag fick 3 år att betala. Nu när inkomsten ökat rejält, är det fortfarande 3 år totalt?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Juni 09, 2020, 15:04:48 »

Omedelbart vill jag mena att du har fått en betalplan på 3 år, beroende på bakomliggande omständigheter som långvarig skuldsättning eller sjukdom. Därmed BÖR din längd på betalplanen inte kunna ändras, men jag lovar inget, har du fått den på grund av din sjukdom, då kanske de tycker de skall se på om du numera skall ha en 5 årig betalplan.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #4 skrivet: Juni 18, 2020, 06:40:54 »

Jag skickande in min omprövning den 8 maj 2019, och fick svar/beslut 27 juni 2019. Så ca 1.5 månad fick jag vänta på beslutet. Kan ju vara lite olika lång handläggningstid.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: Juli 07, 2020, 14:34:07 »

Jag skickade in i mars i år och fick beslutet på två veckor.
Loggat
JediMaster
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16



« Svara #6 skrivet: Oktober 19, 2020, 19:21:58 »

Hej Ploppen,

Längden på din betalningsplan har inget med din inkomst att göra som jag har förstått; jag hade inte fått betalningsplan på tre år om inkomsten var en faktor. Det har med dina omständigheter att göra — om du har barn, eller är sjuk och hur länge du har haft dina skulder osv. Hoppas mitt svar hjälper dig eller nästa person som läser den här tråden.

Loggat

May the force be with you, always!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: