Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omprövning pga makes jobb  (läst 16205 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MoaMoa
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36


« Svara #15 skrivet: Maj 21, 2020, 09:25:40 »

Fasen vad du kämpar för hela din familj Kassakon. Så skönt med bara 11 månader kvar.

Sonen har inte möjlighet att få försörjningsstöd? Att betala barn över 18 år som inte går gymnasiets hyra blir ju ohållbart i längden. Även om jag vet att man gör alltför sina barn som inte mår bra. Oavsett, vilket fajter du är. Om ett år vid den här tiden är skuldsanering över!!!
Loggat

Nu på andra sidan skuldsaneringen.
Skuldsanering 2014-2019
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #16 skrivet: Maj 24, 2020, 09:26:06 »

Nån som vet om dom kan ta hänsyn vid omprövning om man har kort tid kvar att betala? Jag har ett halvår kvar om man tar bort månader som är betalningsfria..
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #17 skrivet: Juni 01, 2020, 18:14:32 »

Kronofogden måste vara rekordsnabba. Sitter med omprövningsbeslut och vågar inte öppna brevet..
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #18 skrivet: Juni 01, 2020, 18:17:00 »

Inget beslut.. bara att dom mottagit min ansökan .. pust
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #19 skrivet: Juni 02, 2020, 11:03:06 »

Fasen vad du kämpar för hela din familj Kassakon. Så skönt med bara 11 månader kvar.

Sonen har inte möjlighet att få försörjningsstöd? Att betala barn över 18 år som inte går gymnasiets hyra blir ju ohållbart i längden. Även om jag vet att man gör alltför sina barn som inte mår bra. Oavsett, vilket fajter du är. Om ett år vid den här tiden är skuldsanering över!!!

Jag fick ju iväg sonen till vårdcentralen för ett drygt år sedan och då blev han sjukskriven för depression. Han fick också en massa papper inkl en kontakt för att söka hjälp med försörjningsstöd. Men det visade sig att han hamnar emellan stolarna eftersom han inte får vara inskriven på arbetsförmedlingen för att han inte kan ta ett jobb pga sjukdomen. Jag vet inte om det skulle gå att få igenom men eftersom sonen inte orkar ta de kontakter han behöver händer ju inget.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #20 skrivet: Juni 02, 2020, 11:14:52 »

Kronofogden måste vara rekordsnabba. Sitter med omprövningsbeslut och vågar inte öppna brevet..

Men de var rekordsnabba med mitt beslut, så det kommer nog snart! Hoppas det inte är till din nackdel då.

Däremot verkar de inte vara snabba med överklagandet. Nåja, det kvittar. Maken har ju utmätning oavsett så han får ju behålla sitt förbehåll oavsett hur mycket eller lite han jobbar.

Satte mig ner i går och skrev ner min nya budget. När jag har betalat min skuldsanering, vår hyra, sonens hyra, samtligas mobiltelefoner, internet, el, barnomsorg, busskort, försäkringar, mediciner, bankavgifter och ett Netflixabonnemang plus mat till sonen har jag exakt 307 kr kvar på en normal månadslön. Sedan har maken fackavgift, kostnader för bilen och bensin plus alla andra utgifter det blir på en månad, inkl vår mat att klara av på sina 8000 kr. Katastrof att det är han som ska hålla i dessa pengar för han klarar det inte. Det köps godis och diverse saker "för att det var rea" titt som tätt och han är värdelös på att handla mat så att vi får det som behövs till ett bra pris. Det är jobbiga 10 månader att se fram emot. Det funkade i en månad att han skulle föra över sin del till mig, men inte den här månaden så nu har jag noll koll på hur mycket pengar som finns kvar.
Loggat
MoaMoa
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 36


« Svara #21 skrivet: Juni 03, 2020, 15:08:45 »

Kassakon, hade skrivit ett långt svar nen insåg jag gav mig in i sånt du inte bett om råd om så skriver mer kortfattat.

Boendestöd skulle ju kunna vara något, tror du kan ta första kontakten och så får de kontakta sonen. Han måste ju får hjälp att orka lösa just försörjning, sjukskrivning mm. De kan stötta och vägleda och va den som motiverar osv.

Är han sjukskriven så ska det finnas lösningar med arbetsförmedlingen och försörjningsstöd mm.

Även om han inte tar kontakten med socialförvaltningen så kan du kontakta dem och säga att du är orolig och att ni har en ohållbar situation mm. Är de vettiga kör de uppsökande arbete och kontaktar sonen för atr utreda vad de kan stötta med.
Loggat

Nu på andra sidan skuldsaneringen.
Skuldsanering 2014-2019
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #22 skrivet: Juni 04, 2020, 10:32:50 »

Kronofogden måste vara rekordsnabba. Sitter med omprövningsbeslut och vågar inte öppna brevet..

Men de var rekordsnabba med mitt beslut, så det kommer nog snart! Hoppas det inte är till din nackdel då.

Däremot verkar de inte vara snabba med överklagandet. Nåja, det kvittar. Maken har ju utmätning oavsett så han får ju behålla sitt förbehåll oavsett hur mycket eller lite han jobbar.

Satte mig ner i går och skrev ner min nya budget. När jag har betalat min skuldsanering, vår hyra, sonens hyra, samtligas mobiltelefoner, internet, el, barnomsorg, busskort, försäkringar, mediciner, bankavgifter och ett Netflixabonnemang plus mat till sonen har jag exakt 307 kr kvar på en normal månadslön. Sedan har maken fackavgift, kostnader för bilen och bensin plus alla andra utgifter det blir på en månad, inkl vår mat att klara av på sina 8000 kr. Katastrof att det är han som ska hålla i dessa pengar för han klarar det inte. Det köps godis och diverse saker "för att det var rea" titt som tätt och han är värdelös på att handla mat så att vi får det som behövs till ett bra pris. Det är jobbiga 10 månader att se fram emot. Det funkade i en månad att han skulle föra över sin del till mig, men inte den här månaden så nu har jag noll koll på hur mycket pengar som finns kvar.

I mitt fall tog jag ett konto i en annan bank, utan några uttagskort, till detta konto la jag automatisk överföring at den summa vi varje skulle betala till räkningar. Så fanns det bara det belopp kvar på kontot som vi hade att handla övriga saker som mat, bensin och liknande för på våra vanliga bankkonton.
I vårt fall fick frugan flest pengar på sitt konto, så hon stod för inköp, medan jag i stort sett endast hade pengar till bensin och bilunderhåll, samt några fickpengar.
Fick vi överskott på räkningskontot så gömde vi det till sommar och jul. Fungerade jättebra för os.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #23 skrivet: Juni 05, 2020, 10:17:41 »

Kronofogden måste vara rekordsnabba. Sitter med omprövningsbeslut och vågar inte öppna brevet..

Men de var rekordsnabba med mitt beslut, så det kommer nog snart! Hoppas det inte är till din nackdel då.

Däremot verkar de inte vara snabba med överklagandet. Nåja, det kvittar. Maken har ju utmätning oavsett så han får ju behålla sitt förbehåll oavsett hur mycket eller lite han jobbar.

Satte mig ner i går och skrev ner min nya budget. När jag har betalat min skuldsanering, vår hyra, sonens hyra, samtligas mobiltelefoner, internet, el, barnomsorg, busskort, försäkringar, mediciner, bankavgifter och ett Netflixabonnemang plus mat till sonen har jag exakt 307 kr kvar på en normal månadslön. Sedan har maken fackavgift, kostnader för bilen och bensin plus alla andra utgifter det blir på en månad, inkl vår mat att klara av på sina 8000 kr. Katastrof att det är han som ska hålla i dessa pengar för han klarar det inte. Det köps godis och diverse saker "för att det var rea" titt som tätt och han är värdelös på att handla mat så att vi får det som behövs till ett bra pris. Det är jobbiga 10 månader att se fram emot. Det funkade i en månad att han skulle föra över sin del till mig, men inte den här månaden så nu har jag noll koll på hur mycket pengar som finns kvar.

I mitt fall tog jag ett konto i en annan bank, utan några uttagskort, till detta konto la jag automatisk överföring at den summa vi varje skulle betala till räkningar. Så fanns det bara det belopp kvar på kontot som vi hade att handla övriga saker som mat, bensin och liknande för på våra vanliga bankkonton.
I vårt fall fick frugan flest pengar på sitt konto, så hon stod för inköp, medan jag i stort sett endast hade pengar till bensin och bilunderhåll, samt några fickpengar.
Fick vi överskott på räkningskontot så gömde vi det till sommar och jul. Fungerade jättebra för os.
Men jag sköter ju alla räkningar och sånt direkt från mitt konto (förutom mannens fackavgift och bilförsäkring som han sköter själv) så det blir ju de pengarna som ska gå till inköp inkl bensin som blir kvar på mannens konto. Han skulle ju inte sköta överföring till något annat konto heller när han inte klarar överföring till mig, som vi hade sagt från början, så att pengarna som ska gå till inköp hamnar hos mig istället. Nu blir det ju det som han tycker ska köpas och det är ju då det kan bli lite fel. För mycket godis, snacks och sånt och för lite prisvärd och bra mat och för lite pengar kvar till slutet av månaden. Så nu är jag iallafall glad över att mina pengar räcker till mina räkningar och åtaganden och att jag inte är beroende av pengar ifrån honom för att klara hyrorna och skuldsaneringen. Och att jag inte längre behöver bil för att ta mig till jobbet. Finns det inte pengar till bensin är det bara han som blir lidande.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #24 skrivet: Juni 06, 2020, 18:49:42 »

Skall jag vara ärlig, en period var jag som din mand, kunne icke hålla pengar eller något.
Tog en samtal med frugan, och det var här vi kom på lösningen:
Vi beräknade vad som skulle vara på mitt konto, och vad som skulle vara på hennes för hushållet. Sedan så vi till att i Januari satte vi överföringer för varje månad, samma datum som lönen gick in till ett konto i en annan bank, där vi icke hade något betalkort.
På det vis hade vi aldrig mera än det som vi skulle ha på våra betalkort, men alltid till våra räkningar, som betalades från det konto utan kort. Du måste nog kräva av din mand att det läggas överföringar varje månad, som han inte har möjlighet att styra, om du skall klara de nästa månader till skuldsaneringen är slut.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #25 skrivet: Juli 07, 2020, 14:44:44 »

Blev uppringd av kronofogden angående min överklagan av omprövningen, men nu har maken fått jobba mer än vad vi befarade och han får fast anställning om några dagar så jag sa att de kunde besluta som de hade gjort ändå. Det spelar ju ingen roll egentligen vilken lön han har eftersom han har utmätning.

Men fortfarande otroligt påfrestande att inte ha koll på hur mycket pengar vi har kvar att rör oss med efter att räkningarna är betalda. Nio månader kvar!
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: