Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omprövning pga makes jobb  (läst 16142 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« skrivet: Mars 24, 2020, 17:27:12 »

Behövde till sist begära omprövning för att min man fått jobb och min lön har ökat. Och jävlar vad snabbt det gick, inte ens 18 dagar. Och tjoff ska jag betala 6500 kr mer from april. Problemet är bara att maken dels har fått utmätningsbeslut och dels har blivit av med större delen av timmarna han skulle ha jobbat pga Corona. Hur gör jag då?? Begär omprövning igen direkt eller? Men nu vet vi ju inte hur mycket han kommer att få jobba eller hur länge det blir så här, eller ens om han får behålla jobbet. Blir ett mycket svårt sista år med skuldsanering och just nu vet jag inte ens om det kommer gå i mål.
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #1 skrivet: Mars 27, 2020, 23:01:16 »

Så snabbt, när börjar han sitt nya jobb?
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #2 skrivet: Mars 27, 2020, 23:02:42 »

Jag missuppfattade Huh??
Normalt säger dom att det är handläggningstid på 3 månader ju
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #3 skrivet: April 01, 2020, 13:34:42 »

Nej, du missuppfattade inte. Han började jobba lite på timmar i slutet av januari, men då skickade vi inte in för det blev så lite. Sedan fick han ett schema med fler timmar och provanställning med anställningsbevis och jobbade typ full tid i februari. Utbetalning av januaritimmar i februari (och februaritimmar i mars osv). Redan innan februarilönen blev utbetald fick han papper om löneutmätning och vi skickade in hans papper 4 mars. Då skickade jag samtidigt in om omprövning. Han fick sitt beslut den 17 mars och jag mitt den 20. Med andra ord det var inga 3 månaders handläggningstid där inte.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: April 01, 2020, 13:42:05 »

Och har nu frågat min handläggare och det spelar ingen roll att han har utmätning, det tar de inte hänsyn till. Däremot ska uträkningen baseras på rätt lön, så hon tyckte att jag skulle överklaga. Problemet med det är att ingen vet ju hur mycket han får jobba och vilken lön han kommer att få, samt att man ska ju betala enligt nya planen tills överklagan är klar vilket kan ta lång tid. Där går det nog inte på två-tre veckor inte. Dessutom vet jag inte om det kommer bli så stor skillnad i min betalplan eftersom de inte tar hänsyn till hans utmätning. Får väl se om jag klarar detta ett år. Har ju ingen sparad buffert, inga marginaler och får ju nu inte den buffert som står i mitt beslut. Så noll buffert att räkna med under ett år till. Det vill till att jag inte får Corona, eller något annat för jag har inte rum för en enda sjukdag eller en enda vab-dag.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: April 01, 2020, 16:16:53 »

Inte lätt, har själv nu levt i 5 år, med en buffert som inte går att spara, för allt måste gå till för att överleva.
Hoppas innerligt att du kan få det att gå runt det kommande året, så du kan uppleva att bli skuldfri.
Istället för att överklaga, hur vore det att skicka en ny omprövning, eftersom din mans inkomst har gått ner med över 500 kr i månaden, då bör de kunna ge dig större förbehållsbelopp, för egentligen har du inget att överklaga, det var ju rätt när du begärde omprövning, men nu är det andra förutsättningar, så en ny omprövning måste vara det rätta.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #6 skrivet: April 03, 2020, 14:38:21 »

Jag ställde ju den frågan till min handläggare, dvs ska jag skicka in om en ny omprövning eller ska jag överklaga och fick svar att hon tyckte jag skulle överklaga. Men ingen motivering varför det skulle vara bättre än omprövning. När man lusläser lite tror jag att mitt betalutrymme måste krympa med 500 kr utöver den buffert som min handläggare räknade med (som jag i praktiken inte kan tillgodogöra mig eftersom min man inte får ut så mycket så att han kan betala sin del av hushållets gemensamma kostnader (inklusive bufferten) plus sina resekostnader.

Men går det långsamt med överklagan och jag ser att makens arbetstimmar blir för få kommer jag att skicka in om ny omprövning istället. Får väl se om det går fast man har ett överklagat beslut i rullorna.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #7 skrivet: April 03, 2020, 14:48:10 »

Inte lätt, har själv nu levt i 5 år, med en buffert som inte går att spara, för allt måste gå till för att överleva.

Ja, det vet jag ju hur det är! Jag betalar ju fortfarande både hyra och uppehälle för en vuxen son som inte förmår fixa det själv. Så i praktiken försvinner hälften av de pengar som ska försörja två vuxna och ett barn där, så du förstår nog hur mycket man kommer att få trolla med ingenting. Jag har i allafall eliminerat behovet att ha en fungerande bil för att kunna ta mig till jobbet så jag slipper oroa mig för det. Nu gäller det som sagt "bara" att hålla sig frisk och arbetsför, samt att inga fler tänder går sönder på ett år. Och att veta hur man lagar mat billigt och hur man inte sliter ut "alla" klädesplagg och skor. Fick slänga lite underkläder i går för hålen har blivit för stora. Och upptäckte ett hål i vinterjackan som måste hålla nästa säsong med.

Jag kan ju knappt föreställa mig hur livet kommer att bli med 18000 kr mer/månad kvar (ok, ett par tusen kommer ju gå till att fortsätta betala på studielånet).

Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #8 skrivet: April 08, 2020, 22:01:52 »

Jag sitter bara och väntar på nya beslut ifrån fk sen så ska jag skicka in om omprövning. Jag får ny inkomst från maj men fk sänkte bostadsbidrag på en gång, så april blir en spännande månad att hantera. Kan tillägga att jag varit isolerad och hemma 2 veckor från jobbet oxå :-(
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #9 skrivet: April 28, 2020, 09:48:19 »

Jag har nu betalat in första nya beloppet sedan omprövningen. Nästan 18500, en höjning med 6000. Det enda positiva är ju att nu får jag betala in en summa till kronofogden istället för sjuttioelva enstaka inbetalningar direkt till borgenärerna (som friskt har bytt ombud eller sålt vidare så att jag har haft ett sjå att hålla koll på vem som ska ha betalningarna).

Och så har jag betalat min hyra +el (10000), sonens hyra + el + internet (5000), barnomsorg, busskort, telefonräkningar och köpt lite kläder och nya skor till yngsta sonen. Nu blir det gröt och pasta resten av månaden.

Och maken har fått sin första utmätning. Kvar i plånboken ca 8000 kr (varav minst 2500 går till bensin och 500 till fack+a-kassa). 5000 var. You do the math! Vi går alltså back på att han har börjat jobba. Men våra borgenärer är ju glada.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #10 skrivet: April 28, 2020, 09:50:00 »

Men glömde! Yay, nu är det bara 11 månader kvar (och drygt 200000).
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #11 skrivet: April 28, 2020, 21:14:46 »

Men sonens hyra? Hjälp hur har ni råd?
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #12 skrivet: April 29, 2020, 12:36:00 »

Men sonens hyra? Hjälp hur har ni råd?
Nej, det är ju det som vi egentligen inte har. Han får ju dessutom en tusenlapp i månaden av mig för att hålla sig levande. Lång historia hur det blev så här.

Och högst oklart hur man gör för att förbättra situationen när sonen anser sig vara för sjuk för att skriva in sig på arbetsförmedlingen. Depression och ångest över att jobba. Har suttit i lägenheten så i över ett år.
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #13 skrivet: Maj 17, 2020, 23:38:20 »

Åh :-/ lät inte roligt :-( hoppas det löser sig för honom
Loggat
marika71
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #14 skrivet: Maj 18, 2020, 09:14:04 »

Nu har jag lämnat in min omprövning. Om jag kan räkna rätt så kan dom kräva att jag ska betala ca 2-3000 kr mer i månaden och antar dom vill att jag ska göra det. Många har skrivit att så länge det inte är större summor som 4-5000 så gör dom inget.. men jag vågar inte chansa..
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: