Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsatt, vad gör man.  (läst 4463 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frankie
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: Januari 06, 2020, 11:41:12 »

Hej. Ska försöka förklara min situation.
Mellan 35 och 40 år. Skuld 530.000:- i form av två olika blancolån.
Skuldsatt pga av ett spelmissbruk som egentligen pågått hela mitt liv. Har vänt mig till kommunen nu iom att spel för pengar nu kan klassas som en sjukdom.
Bor med sambo och två små barn i ett hus som vi hyr.
Jobbar skift för att ha råd att öht leva och gjort så i många år.
Jag känner nu att jag ej klarar att skifta längre, sover dåligt och min psykiska hälsa är i botten.
Men samtidigt måste jag för allas skull.
Jag kommer tappa ca 10.000:- kr i mån om jag slutar skifta på jobbet.
Även om jag fortsätter så som jag gör så kommer jag ej vara skuldfri föräns om ca 15 år.
Har inga betalningsanmärkningar. Det börjar bli otroligt tungt att hålla denna skutan flytande.
Är medveten om att detta ligger på mina axlar, önskar dock att spelpaus.se fanns för 10år sen.
Är skuldsanering ett alternativ för mig?
Tjänar ca 38.000 mån innan skatt.
Slutar jag skifta ligger jag på 29.000 mån innan skatt.
Ibland känner man att man helst bara velat tuppa av och inte vakna mer. Men sen har man ju barnen...
Min sambo tjänar mindre än mig och har egna CSN skulder och billån.
Tack för tiden.
Loggat
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #1 skrivet: Januari 06, 2020, 11:56:01 »

Hej. Ska försöka förklara min situation.
Mellan 35 och 40 år. Skuld 530.000:- i form av två olika blancolån.
Skuldsatt pga av ett spelmissbruk som egentligen pågått hela mitt liv. Har vänt mig till kommunen nu iom att spel för pengar nu kan klassas som en sjukdom.
Bor med sambo och två små barn i ett hus som vi hyr.
Jobbar skift för att ha råd att öht leva och gjort så i många år.
Jag känner nu att jag ej klarar att skifta längre, sover dåligt och min psykiska hälsa är i botten.
Men samtidigt måste jag för allas skull.
Jag kommer tappa ca 10.000:- kr i mån om jag slutar skifta på jobbet.
Även om jag fortsätter så som jag gör så kommer jag ej vara skuldfri föräns om ca 15 år.
Har inga betalningsanmärkningar. Det börjar bli otroligt tungt att hålla denna skutan flytande.
Är medveten om att detta ligger på mina axlar, önskar dock att spelpaus.se fanns för 10år sen.
Är skuldsanering ett alternativ för mig?
Tjänar ca 38.000 mån innan skatt.
Slutar jag skifta ligger jag på 29.000 mån innan skatt.
Ibland känner man att man helst bara velat tuppa av och inte vakna mer. Men sen har man ju barnen...
Min sambo tjänar mindre än mig och har egna CSN skulder och billån.
Tack för tiden.

Svar: Finns väl ingen anledning att vänta oavsett
ansök om inledande skuldsanering och invänta svar
uppfyller du kriterierna så är möjligheten där.

hälsningar
Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Frankie
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #2 skrivet: Januari 06, 2020, 12:16:49 »

Ska man tala om sitt mående och jobbsituation osv när man ansöker?
Rent krasst lär dom väl se att så länge pengar kommer in och täcker den månatliga kostnaden så går det väl ej att få skuldsanering?
Jag vill helst inte sätta mig i situationen där det faktiskt inte räcker till längre. Då jobbar jag hellre och går in i väggen tillslut.
Loggat
Pluribus
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 118


Hemsida
« Svara #3 skrivet: Januari 06, 2020, 14:10:03 »

Ska man tala om sitt mående och jobbsituation osv när man ansöker?
Rent krasst lär dom väl se att så länge pengar kommer in och täcker den månatliga kostnaden så går det väl ej att få skuldsanering?
Jag vill helst inte sätta mig i situationen där det faktiskt inte räcker till längre. Då jobbar jag hellre och går in i väggen tillslut.


Svar: En inledande ansökan gör du lättast över internet på kfm-siten.
Fyll i deras formulär vad som är relevant för dig och ansök.
Skriv du behöver ekonomisk rehabilitering efter långvarigt spelmissbruk.
Du behöver inte ange din psykiska status vid din ansökan.
När du får besked om inledande kommer en handläggare ringa upp dig
och ställa frågor och du kan besvara och ta din historia och skäl vid det tillfället.

hälsningar
Pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: Januari 20, 2020, 10:37:18 »

Problemen kommer väl om skuldsaneringen inleds och du därmed måste släppa betalningarna och därefter går ned i lön genom att sluta jobba skift och sedan får avslag pga att du inte gjort allt du kan för att betala (genom att gå ned i lön). Risk finns att du hamnar i ett moment 22. Men sök med nuvarande lön, se vad kfm säger och om det blir inledande så gå inte ned i lön innan du har ett beslut. Efter det ser du till att få någon form av intyg att du inte längre orkar jobba skift innan du byter jobb. Efter det begär du omprövning.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: