Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Danmark / kronofogden  (läst 385 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dumt beslut
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: November 09, 2019, 18:40:18 »

Hej,

Någon som är insatt i om hur det fungerar om man skulle starta upp företag / bolag i Danmark, när man har kronofogden i Danmark? 
Loggat
Dumt beslut
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: November 09, 2019, 19:38:15 »

Menade om man har kronofogden i Sverige   Roll Eyes
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3961

« Svara #2 skrivet: November 09, 2019, 19:43:24 »

Det bör väl inte vara något problem. Är ju inget problem i Sverige heller såvida man inte har näringsförbud.
Däremot kan det ju vara svårt att låna pengar, men det är ju en annan fråga......
Loggat
Dumt beslut
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: November 09, 2019, 20:32:15 »

Vad jag vet så har inte kronofogden möjlighet att dra pengar från lön i Danmark.

Hur ser det då ut om man startar ett danskt bolag? Blir det svensk reggat också om man pendlar från svergie och har sitt företag i Danmark?
Har rätt mycket i skuld och vill gärna kunna dra ihop helt så jag kan betala av allt på en och samma gång
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1482

« Svara #4 skrivet: November 10, 2019, 15:50:05 »

Vad jag vet så har inte kronofogden möjlighet att dra pengar från lön i Danmark.

Hur ser det då ut om man startar ett danskt bolag? Blir det svensk reggat också om man pendlar från svergie och har sitt företag i Danmark?
Har rätt mycket i skuld och vill gärna kunna dra ihop helt så jag kan betala av allt på en och samma gång

Kronofogden kan få göra utlägg i lön i Danmark om det är A skulder alltså skatt, eller annan skuld till myndighet så som böter, underhåll och liknande, däremot kan de inte göra utmätning på lön om det är konsumentskulder.
Har du ett företag i Danmark, och är anställd i detta företag, då får du din lön i Danmark, och betaler därmed skatt i Danmark, länge sedan jag har varit involverad i danska företag, men det finns en del skillnader från Sverige, så du skall verkligen sätta dig in i de danska lagar, innan du öppnar företag.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 724

« Svara #5 skrivet: November 14, 2019, 18:04:13 »

Det är massor av sydsvenskar som arbetar i Danmark,för där finns inte löneutmätning av e-skulder
men när det är dags för svensk pension så dyker  KFM upp.Som tur kunde jag ett yrke: elektriker i
solidariska ackordslag där man får bekänna färg (Producera) Jag levde på detta rykte.Men nu vid 75 så är det historia.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: