Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När är man prickfri?  (läst 395 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cc
Full Member

Antal inlägg: 106

« skrivet: November 09, 2019, 11:00:08 »

Hej. Jag har 2 år kvar på min skuldsanering.  Gör min sista betalning sista november 2021. Min undran är. Är alla betalningsanmärkningar och spår av skuldsaneringen borta från alla register direkt i december 2021? Eller ligger det kvar och skvalpar ett tag efter avslutad skuldsanering?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 268

« Svara #1 skrivet: November 09, 2019, 11:16:09 »

Dom ska vara borta då. När min tog slut så var allt borta. Utom att jag såg någonstans att jag hade haft skuldsanering, men det var tydligen en uppgift som bara jag kunde se. Kommer inte ihåg var det var, om det var ratsit kanske.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1482

« Svara #2 skrivet: November 09, 2019, 11:20:53 »

BEM om du har kortare betalplan än 5 år, så är det först när hela skuldsaneringstiden på 5 år har gått att anmärkningen försvinner. Det finns flera med kortare betalplan som tror att allt försvinner endast för att betalplanen är slut, men så är inte fallet, skuldsaneringstiden är 5 år oavsett hur kort betalplan man har.
Detta är också att tänka på om man byter jobb efter att betalplanen tagit slut, och man har tid kvar på skuldsaneringen, får man ett bättre jobb, då kan borgenärerna begära omprövning av betalplanen helt till skuldsaneringstiden går ut.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1365

« Svara #3 skrivet: November 10, 2019, 15:28:41 »

BEM om du har kortare betalplan än 5 år, så är det först när hela skuldsaneringstiden på 5 år har gått att anmärkningen försvinner. Det finns flera med kortare betalplan som tror att allt försvinner endast för att betalplanen är slut, men så är inte fallet, skuldsaneringstiden är 5 år oavsett hur kort betalplan man har.
Detta är också att tänka på om man byter jobb efter att betalplanen tagit slut, och man har tid kvar på skuldsaneringen, får man ett bättre jobb, då kan borgenärerna begära omprövning av betalplanen helt till skuldsaneringstiden går ut.

Om man fått kortare betalningstid på grund av att man varit skuldsatt under väldigt lång tid (som man kan få enligt en dom Nyx tipsade om) så säger skuldsaneringsenheten att borgenärerna inte kan begära omprövning på grund av ökade inkomster. Domens utslag var att kortare betalningstid sattes mot lång skuldsättning. Jag har det inte skriftligt utan detta berättade en handläggare över telefon.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1482

« Svara #4 skrivet: November 10, 2019, 15:44:53 »

Om man fått kortare betalningstid på grund av att man varit skuldsatt under väldigt lång tid (som man kan få enligt en dom Nyx tipsade om) så säger skuldsaneringsenheten att borgenärerna inte kan begära omprövning på grund av ökade inkomster. Domens utslag var att kortare betalningstid sattes mot lång skuldsättning. Jag har det inte skriftligt utan detta berättade en handläggare över telefon.

I skuldsaneringslagen står det:
Omprövning av ett beslut om skuldsanering
48 §   På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
   1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
   2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
   3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
   4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
   5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,
   6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa, eller
   7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.
I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Detta innebär alltså att en borgenär kan begära omprövning under hela skuldsaneringstiden, och om en betalplan förlängas utöver skuldsaneringstiden, kan omprövning begäras helt till betalplanen går ut. Se det som jag framhävd och understreckad.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1365

« Svara #5 skrivet: November 10, 2019, 16:25:54 »

Nja, enligt handläggaren på skusan så gäller inte det om man fått kortare betalningstid på grund av beaktansvärda skäl som Högsta domstolen Ö 3212-18 slog fast 2019-02-14.
Enligt domen så har gäldenären fått förkortad betalningstid på grund av lång skuldsättning. Finns ingen klausul om att beslutet faller om inkomsterna förbättras.
Min ståndpunkt har jag baserat på domen samt det muntliga samtalet med en handläggare på skusan
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: