Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ska äntligen skuldsanering bli av?  (läst 22670 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #15 skrivet: November 22, 2019, 07:30:39 »

Din överklagan ska inte redigeras.  Komplettera direkt till domstolen med den riktiga överklagan.  Tycker absolut en JO-anmälan är på sin plats.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
nillsson
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 725


« Svara #16 skrivet: November 22, 2019, 17:05:17 »

Som du vet admin har jag över 700 inlägg på siten det gäller att både kunna och vara idog
jag råkade ut för 500% ränta då nationen gick i teknisk konkurs ( bristande ledning).1992
Vinnande mål:regeringsrätten (Skattemål) tog 10 år med pers.och företagkonkurs på
grund av oduglig tjänsteman.Norska regeringen fick också bita idet sura äpplet angående
Dagpengar vid arbetsledighet EFTA domstolen tyckte inte samma de i Oslo.Tingsrättsdommaren
läxade upp sparbanken så 90% skrevs av

En anställd är alltid en betald dräng och inte fri.

Lite om min 75 åriga historia.

KÖR Hårt och lycka till !!!!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #17 skrivet: November 25, 2019, 07:57:01 »

Tack för era råd!  Smiley

Har i fredags lämnat in den oredigerade överklagan till tingsrätten och inatt mailade jag in en skrivelse till tingsrätten angående händelserna.
Har begärt muntlig förhandling mm så vi får väl se vad som händer nu.

Skriver idag på en JO-anmälan som ska skickas in under dagen.

Så onödigt extraarbete, men jag ger mig inte, även om det känns motigt......
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
AgM_52
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #18 skrivet: November 25, 2019, 17:36:49 »

 Evil
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #19 skrivet: November 28, 2019, 13:39:40 »

Såja, imorse fick jag mail från Tingsrätten, där dom återförvisat målet till Kronofogden. Cool

Må nu Kronofogden snarast besluta om inledande......
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #20 skrivet: November 28, 2019, 14:26:18 »

Grattis.
Om KFM fått ärendet återförvisat med besked om att inleda skuldsanering, då skall ärendet ha prioritet, och skall behandlas skyndsamt.
Tydligen har TR sett att du bör ha rimlig möjlighet för att få skuldsanering, så det är bara att hålla tummarna.
Nu slipper båda din fru och du att betala i December, då de ju är betalfria enligt den nya lagen.

Må det gå vägen för dig nu, då kanske det kan bli en god jul.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #21 skrivet: November 28, 2019, 17:14:47 »

Japp, ringde kronofogden och fick beskedet att det är prioritet så förhoppningsvis lär det bli ganska snabbt ett beslut.

Förhoppningsvis lär jag hamna på ett "0-beslut" då min inkomst är alldeles för låg.  Smiley
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
AgM_52
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #22 skrivet: November 29, 2019, 09:00:21 »

Men du skickar väl in en anmälan till JO ändå? Såna där dumheter skall de inte komma undan med utan att det blir undersökt vad de har haft för sig.
Hoppas nu att det rullar på och det går vägen.

P
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #23 skrivet: November 29, 2019, 11:38:55 »

Självklart en JO-anmälan!  Evil

Fick idag även brev från Kronofogden att man inte ämnar betala tillbaka ett utmätt belopp på 337kr,
trots att jag och min fru tillsammans inte ens fick utbetalt till hyran denna månad. Detta pga att hon varit sjukskriven pga operation.

Jag talade med Kronofogden i början på månaden och förklarade situationen, och dom konstaterade då att det inte denna månad fanns utrymme för löneutmätning.

Trots det så skedde det..... och nu får jag inte tillbaka mina pengar som jag har rätt till.....
Jag lämnade då in en skrivelse med min begäran, och fick då svaret idag.
Inget beslut, endast ett "meddelande för kännedom" med motiveringen:
Citat
Angående din skrivelse om återbetalning.

Tyvärr finns det ingen notering av Kronofogden från början av november att du lovats återbetalning av
337 kr. Jag kan inte svara på varför ingen notering har skett. Beklagar detta.

Kronofogden ska inte ändra löneutmätningsbeslut tillbaka i tiden (retroaktivt).

Din skrivelse lämnas därmed utan åtgärd av Kronofogden. Ingen återbetalning görs till dig i dagsläget.

Mvh

Erik Hedmark

"i dagsläget" vet i gudarna hur man skall tolka?

Som gäldenär/utsatt står man maktlös mot denna elefant till myndighet.
Bara för att dom gjort fel eller missat så skall alltså min ekonomi raseras ännu mer, utan att dom skall behöva ta något som helst ansvar för detta.
Börjar vara riktigt less på hur det fungerar!
Jaja, bara att ta tag i detta också...... Som om jag inte hade nog bekymmer redan..... Angry Angry Angry Angry
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #24 skrivet: November 29, 2019, 12:11:46 »

Sorgligt med denna myndighet.
Har själv genom många år endast haft kontakt med dem via mail, eller när jag kan spela in samtalet, för man vet hur en del av deras personal fungerar.
Har nu 5 månader kvar av min skuldsanering, sedan hoppas jag verkligen att jag aldrig mera skall behöva ha kontakt med denna institution.
Tyvärr är det ju med KFM som med lapplisor, att domstol tar deras ord för mera än gemene mans ord, även om det i lagen står att vi alla skall vara lika inför denna.

Kämpa på.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #25 skrivet: November 30, 2019, 11:37:24 »

Pratade med en vettig kronofogde igår, som ansåg att detta var felaktigt handlagt då det som sagt skall vara ett beslut då det är något som går mig emot, och med en överklagandehänvisning.
Hon tyckte att jag omgående skulle maila in en överklagan samt att JO-anmäla detta.

Självklart håller jag på med det under helgen! Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #26 skrivet: December 03, 2019, 23:35:36 »

Mycket händer hos våra kära kronofogdar....... men inte det man förväntar sig.....

Tingsrätten återförvisade som sagt målet tillbaka till kronofogden. Samma dag som jag fick beslutet från tingsrätten ringde jag till skusan hos Kronofogden, som sade sig ha fått det samma dag också.
Sen dess är tingsrättsbeslutet som bortblåst hos Kronofogden!

Pratade återigen idag med dem, och dom säger att det inte finns något tingsrättsbeslut hos dem.....
Jag ombads att omgående maila över min kopia av beslutet till dem för detta erkände dom var konstigt, och att detta skall handläggas med förtur.

Suck, fattar inte varför allt skit händer mig. Handlingar försvinner HELA TIDEN hos denna myndighet så snart det har med mig att göra..... Angry
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #27 skrivet: December 04, 2019, 07:41:04 »

Så fort människor är inblandade kan fel hända, men det är tråkigt såklart. Jag hanterar mål och målhantering, vilket inkluderar kontakt med domstolar.  Kommunikationen är tyvärr inte helt smärtfri. Hur rutinen på just skusan ser ut kan jag dock inte kommentera.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #28 skrivet: December 04, 2019, 07:43:09 »

Man blir mörkrädd, ett fall för uppdrag granskning, nån måste ju sätta en fet strålkastare på den här myndigheten o belysa de uppenbara fel dom begår.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #29 skrivet: December 04, 2019, 07:58:30 »

Alltså, att det händer någon gång att någon handling försvinner eller något annat fel händer har jag förståelse för.
Det kan vara den mänskliga faktorn eller datastrul osv, för att inte säga Postnord som inte hanterar all post korrekt....

MEN, att det i stort sett ALLTID händer något skumt så snart mitt namn är inblandat är bara för mycket för att råka vara olyckliga omständigheter! Angry
Å ena sidan är jag van då det varit så här sedan detta forum byggdes upp, å andra sidan är man ingen stålmänniska som orkar ta all skit hela tiden.
Sen är det ju så att det är lättare att hjälpa andra, men när det handlar om en själv är man mer sårbar..... Cry

Men, jag ger aldrig upp! Har varit en pressande tid senaste två åren eftersom jag har en diagnotiserad depression, men är under behandling som tur är.
Så aldrig aldrig aldrig att jag ger upp, inte förrän jag ligger där..... Måste bara tvinga mig själv att hålla krafterna och gnistan uppe tills jag kommit igenom skiten! Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: