Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Orolig för extra inkomst  (läst 1155 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grönan
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Oktober 21, 2019, 14:38:15 »

Hej alla kloka!

Jag är snart två år inne i min skuldsanering och betalar närmare 12 000 i månaden. Bor ensam med ett barn hos mig varannan vecka. Jag jobbar heltid på mitt jobb, och har under 2019 i tillägg haft möjlighet att jobba extra hos annan arbetsgivare. Inget fast, utan olika uppdrag som varierar från månad till månad. När jag räknar ihop så ligger jag och skvalpar runt 5000 brutto per månad om jag delar ut det på antalet månader. Vet att det ibland skrivs här i forumet om gränser för hur mycket man får tjäna extra och har sett summan 5000 flera gånger. Gäller det brutto eller netto? Jag har nu fått börja tacka nej till mer extrajobb då jag inte vill äventyra min sanering. Jag känner också att det är slitigt i längden att jobba såpass mycket och kommer inte göra det i samma utsträckning under 2020 utan då eventuellt ta något enstaka uppdrag, mest för att hålla möjligheten öppen till evt nytt jobb i framtiden.

Bör jag begära omprövning pga extrainkomsten? Jag vill absolut inte lura någon!

Loggat
skiftis
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #1 skrivet: Oktober 29, 2019, 21:24:08 »

Vad jag har fått lära mig så kan du ha en "extra" inkomst då den inte är regelbunden och inte är med din ordinarie lön. Har också haft en del extrajobb och fått mer än vad min ordinarie lön är. Eftersom du verkar jobba på uppdrag så tror jag inte de kan säga något om det.
Det är netto som gäller när man har en ordinarie inkomstökning men samtidigt så räknar KF upp dina utgifter med ca 1000 kr om året med.
Loggat

30/11 2021 är det datum som gäller. Då är allt slit över och man kan leva "normalt" igen.
Grönan
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« Svara #2 skrivet: Oktober 31, 2019, 11:16:26 »

Vad jag har fått lära mig så kan du ha en "extra" inkomst då den inte är regelbunden och inte är med din ordinarie lön. Har också haft en del extrajobb och fått mer än vad min ordinarie lön är. Eftersom du verkar jobba på uppdrag så tror jag inte de kan säga något om det.
Det är netto som gäller när man har en ordinarie inkomstökning men samtidigt så räknar KF upp dina utgifter med ca 1000 kr om året med.

Tack för svar! Då kan jag nog känna mig trygg på att jag gör rätt. Kontaktade även budget- och skuldrådgivningen i min kommun som säger samma som dig. Om jag skulle fortsätta jobba såpass mycket extra så rekommenderade personen jag pratade med att ändå göra en omprövning vilket jag i så fall får hjälp med. Jag har beslutat att inte jobba så mycket extra nästa år då det blir jobbigt rent hälsomässigt i längden, og då borde det inte alls vara någon mening att tänka på omprövning i nuläget.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: