Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avslag igen  (läst 5163 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« skrivet: Oktober 12, 2019, 10:37:08 »

Jahapp, tredje gången jag fick avslag på en ansökan om skuldsanering, motivering den här gången var att jag står kvar på lånen för en villa som jag bor i, men gav bort (mellan makar för ett par år sedan, men nu skilda makar). Vilket skusan då menar att banken skulle sakna möjlighet att kräva mig på mer än den andel av fordran som betalas under skuldsaneringsperioden och hänvisar till ett domslut i HD (NJA 2016 s.73). Vidare framgår det att man I beslutet inte ens gjort en bedömning av om jag är tillräckligt skuldsatt för att kunna få skuldsanering. Hur ska man ställa sig till det här, framförallt det sistnämnda?

Nån på forumet som kan komma med tips?
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Oktober 13, 2019, 13:43:48 »

Som jag tolkar det får du avslag på sanering, då du har ett lån, som där din ex´s hus står som säkerhet. Om du får sanering, kan detta lån inte ingå i saneringen, då det finns säkerhet för lånet i form av ett hus, som ägs av tredje mand.
Om du skulle få skuldsanering skulle detta lån inte ingå, utan då skulle du få fortsätta betala på detta, utav ditt förbehållsbelopp, vilket anses vara omöjligt, och då skulle du riskera att banken krävde utlägg i huset, som står som säkerhet, och därmed skulle din ex kunna kräva dig på pengar, och din skuldsanering ville misslyckas då KFM fick böra göra utmätning på dig till din ex.
Eftersom de anser att redan här uppfyller du inte villkoren för skuldsanering, behöver de inte fortsätta utredningen.
Så är det beskrivit i omtalade domslut.
Frågan är:
Finns det säkerhet i huset på det lån som du står för där, och om det gör, har du då haft lov att ge det till ditt ex, man får väl inte sälja eller överlåta något annan har säkerhet i, utan dennas medgivande. Har banken gett dig lov att överlåta huset, då bör de också ha insett risken att du i framtiden inte kunna betala, och de därmed skulle kunna få förlust i detta.
Vet jag skriver lite krångligt, men hoppas du förstår vart jag vill komma.
Skriv kanske lite utförligt om hur det finns säkerhet för detta lån, samt hur överlåtandet gick till,
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Master69
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 149


« Svara #2 skrivet: Oktober 13, 2019, 15:24:41 »

Det finns lån på huset, dvs huset har pantbrev på hela beloppet och banken är "ägare" av huset/pantbreven. Huset köptes då vi var gifta med varandra, men eftersom hon vid det tillfället inte hade någon inkomst, så skrevs det totala lånebeloppet på mig. För ett par år sedan skrev jag över huset på henne (det finns uppenbara skäl för det, ett par år efter det så beslutades det om skilsmässa), dock betalar jag fortfarande av på lånet som är ränta + en mindre månadsamortering. Detta har jag I ansökan uppgett som hyra, vilket det i princip är eftersom det skulle kosta mer att hyra nått på stan (har också två minderåriga barn att ta hand om). Huset har inga topplån, utan belåningsgraden är betydligt lägre än vad banken skulle få vid en försäljning, dvs minimal risk.
Loggat

We shall fight in the media, we shall fight in the halls of politics, we shall fight injustice, we shall fight a flawed system, I am not one, we are legion, we shall never surrender.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: