Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Räkna ut totala summan av skulder  (läst 4205 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nenne
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« skrivet: Juli 18, 2019, 14:45:40 »

När jag var hos budget/skuldrådgivare för några år sen använde han ett program för att räkna ut mina skulder och hur lång tid det skulle ta att betala tillbaka , med ränta och avgifter inräknade.
Detta pga se om jag ens hade en chans att få skuldsanering. Jag hamnade på 15 år+.
Jag har fått skuldsanering.

Jag håller nu på att hjälpa en vän som bor i annan kommun att se om hon har en möjlighet att få skuldsanering. Hon vill inte gå till budget/skuldrådgivaren i sin kommun då hon känner den personen.

Kan man på något sätt räkna ut hemma hur lång tid det tar att betala tillbaka alla dom skulder man har , med räntor och avgifter (som ju ökar hela tiden om du har löneutmätning)

Jag vet inte hur man ska börja.
Tips ?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Juli 20, 2019, 18:55:06 »

Det går att konstruera ett excel ark om du har detta office program.
Tänk på att räkna år för år, så du tar kapitalbeloppet och beräknar räntekostnaden. När du har detta tar du det belopp som skall betalas på denna skuld, och ser om det täcker räntekostnaden, gör den det tar du överskottet och dra av på kapitalbeloppet. Sedan fortsätter du på nästa år och gör samma, ränta på kapitalbeloppet o.s.v.
Du skall innan du gör detta beräkna hur mycket som kan betalas, och det skall procentuellt delas upp mellan skulderna.
När man skall beräkna inför en skuldsanering skall du tänka på att man först betaler ränta, och när ränteskulden är borta betalas på kapitalbeloppet.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #2 skrivet: Juli 30, 2019, 15:45:27 »

Du kan också beräkna skuldränta på Kfm:s hemsida:

https://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.html
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: