Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kredinor  (läst 1405 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
caspian
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: Juli 12, 2019, 11:38:24 »

Hej alla,

Mitt första inlägg här... har bara läst hittils och hittat stöd i min situation från många av er, samtidigt gått helt hartbroken över hur vissa har det svårt. Jag är en av de lyckligt lottade som ändå kommer kunna bli skuldfri inom några år.

Jag har fått låna pengar från mina föräldrar för att lösa en del av skulderna. Jag har ringt till olika bolag, Gothia, Lowell, Preventia, Sergel, Intrum, Visma Inkasso, PRA group, mm och bemöts på olika sätt. Det som har helt klart högst betyg är Lowell som föreslog en skuldnedskrivning på 40%. Sparade 40 000kr på ett bräde. Utöver det kändes det som att man pratade med någon som faktiskt bryr sig.

De andra bolagen varierade lite i hur intresserade de är för den personen på andra sidan luren.

Det som står i helt egen klass, galax om ni vill, är Kredinor.

En 14 år gammal skuld på 7800 som nu efter så många år blivit en skuld på 26000kr. Så vi pratar om flera hundra procent ränta pga ränta på ränta effekten.

Iskallt bemötande i kundtjänst. De kunde inte ge svar på ackord i telefon, utan ville att jag skulle skicka in 4 sidor lång redogörelse om ALLT i mitt liv. Inkomster, utgifter, skulder, lön, varför skulder uppkom, vad man gjort för att lösa dem mm. Formulären i sig måste vara ett HELVETE för en som sitter under ett skuldberg och är deprimerad, hopplös, kanske mobiliserat sista kraften att ens öppna sina brev. Är man dessutom till åren är man körd.

Jag fyllde i den och skickade tillbaka. Inget svar. Så jag ringde.

De har läst och avböjer ackorduppgörelsen. De vill ha alla pengar. De ser att de kan få det via löneutmätningen.

Jag ringde till Exter som sägs ska ha skulden. De påstår att ärendet är avslutat.

Jag ringde tillbaka till Kredinor, pratade med "K", som envisas att ens ringa kunden och fråga om nedskrivning. I telefon säger hon "Du är dömd i ett utslag från KF att betala skulden". Det får mig att tänka och jag kollar på "mina sidor" på KF (de kan jag utantill nu), men den skulden finns inte där. Den har Kredinor dragit tillbaka redan 2004.

Varför kan man undra? Ja, en skuld med 14% ränta är bättre att ha kvar några år än att den blir betald via löneutmätning.

Jag blir tokig... Det här borde inte vara lagligt ens.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3969

« Svara #1 skrivet: Juli 12, 2019, 12:45:38 »

Du skriver att det är en 14 år gammal skuld.

Vad avser skulden? (banklån, konsumentfordran, hyra etc?)
Vad har du hänt kring skulden under dessa 14 år?
Påminnelser, utmätning eller annat? När?

Tänker om det kan vara så att preskription inträtt.
Loggat
caspian
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #2 skrivet: Juli 12, 2019, 13:57:02 »

Skulden avser kreditkordsfordran.

Tyvärr har jag ingen koll på påminnelsena. Ett tag fick jag många och de åkte rakt i papperskorgen. Jag begärde dock utdrag från Kredinor enligt GDPR samt lista på alla preskribtionsavbrytande åtgärder. Blir dock svårt för mig att veta huruvida de fejkar i en sån lista.

Jag blir framförallt förbannad på att det just har varit på KF där det kunnat löneutmätas men de drog tillbaka det.

Loggat
klosterlikor
Sr. Member

Antal inlägg: 346

« Svara #3 skrivet: Juli 13, 2019, 16:58:13 »

skulle du få något från kfm så gör invändning bestridande se mitt det jag skrev till timpra

kfm får inte utmäta om du gör en invändning.fodringsägaren har bara två val.1)avskriva 2) eller ta det till tingsrätt

skulle kfm utmäta om du gjort en invändning är risken stor att de åker på skadeståndskrav till dig.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #4 skrivet: Juli 16, 2019, 11:44:30 »

Kredinor SA är Norskt SA står för samvirke,andel lika som Konsum
Kredinor köpte Kredit-Inkasso från Handelsbanken och Stadshypotek 2018

mer info finns på 1881.no         surfa på !!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: