Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsaneringsansökan  (läst 11344 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« skrivet: Juli 10, 2019, 14:13:39 »

Nu har jag och min fru skickat in ansökan om skuldsanering såg att det var upp till 15 veckors handläggningstid  då är det bara att vänta då  Wink Wink
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: Juli 12, 2019, 17:58:49 »

Visst är det skönt när äntligen ansökan är inskickad. Lycka till!
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #2 skrivet: Juli 13, 2019, 08:37:52 »

Visst är det skönt när äntligen ansökan är inskickad. Lycka till!

        Tack så mycket

Ja det är skönt att fått lämna in ansökan nu men med vår tur så blir det väl avslag men man måste hoppas att äntligen bli skuldfri efter ca 26 år  Smiley Smiley  jag vet inte ens om jag fick med alla skulder men jag fick med dom flesta iallafall .. bara att vänta då ....
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #3 skrivet: Juli 13, 2019, 11:47:15 »

När du har haft skulder så länge så ska du ta upp en dom om att kunna få kortare betalningstid än fem år. Så här skriver vår medlem Nyx som arbetar som handläggare på Kronofogden:

Citat
Huvudregeln är 5 år på betalplanen, den kan dock vara kortare om det finns "beaktansvärda skäl". Det kan vara sjukdomsbilder, om man har barn i en ålder som drabbas hårt av betalningsplanens längd, en hög ålder på gäldenären.

Att man har haft löneutmätning och lidit av överskuldsätting under en lång tid bakåt kan också vara beaktansvärda skäl. HD upprätthöll ett beslutat om en kortare betalplan nyligen, där skälet för kortare plan var just en lång tids överskuldsatthet och löneutmätning. (mål Ö-3212-18 hos Högsta Domstolen)

När jag fick inledande så nämnde jag den domen och fick en nedsättning till fyra år. Skuldsaneringen är ju i fem år så sista året blir betalningsfri
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #4 skrivet: Juli 13, 2019, 15:26:27 »

När du har haft skulder så länge så ska du ta upp en dom om att kunna få kortare betalningstid än fem år. Så här skriver vår medlem Nyx som arbetar som handläggare på Kronofogden:

Citat
Huvudregeln är 5 år på betalplanen, den kan dock vara kortare om det finns "beaktansvärda skäl". Det kan vara sjukdomsbilder, om man har barn i en ålder som drabbas hårt av betalningsplanens längd, en hög ålder på gäldenären.

Att man har haft löneutmätning och lidit av överskuldsätting under en lång tid bakåt kan också vara beaktansvärda skäl. HD upprätthöll ett beslutat om en kortare betalplan nyligen, där skälet för kortare plan var just en lång tids överskuldsatthet och löneutmätning. (mål Ö-3212-18 hos Högsta Domstolen)

När jag fick inledande så nämnde jag den domen och fick en nedsättning till fyra år. Skuldsaneringen är ju i fem år så sista året blir betalningsfri


Ok då skall jag ta upp det med kfm   tack för tipset ...
Loggat
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #5 skrivet: Augusti 04, 2019, 17:11:16 »

Nu kanske jag kommer att börja jobba i Norge kommer det att försvåra att få skuldsanering då ? Huh? Huh?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #6 skrivet: Augusti 05, 2019, 10:52:23 »

Nu kanske jag kommer att börja jobba i Norge kommer det att försvåra att få skuldsanering då ? Huh? Huh?
Enligt skuldsaneringslagen 6 §  står det: "Skuldsanering får beviljas om gäldenären har sina huvudsakliga intressen i Sverige"

Frågan är om du en bart jobbar i Norge, men bor kvar i Sverige, då kan du absolut få skuldsanering, flyttar du däremot till Norge, då vill jag tro att du nekas, med hänvisning till detta.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #7 skrivet: Augusti 05, 2019, 20:47:31 »

Jag skall jobba i norge men pendla hem  hur ofta har vi ej bestämt än  men jag kommer att höja min lön också   jag kanske kommer att jobba där 6-12 månader sen tillbaka igen 
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #8 skrivet: Augusti 06, 2019, 11:15:14 »

Tar du anställning i Norge, eller jobbar du för ett svensk företag, men har tjänsteställe i Norge?
Om du får din lön ut i Sverige, ser jag absolut inga problem med att du arbetar i Norge, men om du arbetar för ett norsk företag, och får din lön utbetalt i Norge, då kan jag föreställa mig att det kan skapa problem med dina borgenärer.
De kan tycka att de inte kan kontrollera dina uppgifter lika lätt som i Sverige.
Det är inte mot skuldsaneringslagen att jobba i Norge, sålänge du är skriven och deklarerar i Sverige, det är först om du blir skriven i Norge som det kan bli riktiga problem.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #9 skrivet: Augusti 06, 2019, 19:03:02 »

Tar du anställning i Norge, eller jobbar du för ett svensk företag, men har tjänsteställe i Norge?
Om du får din lön ut i Sverige, ser jag absolut inga problem med att du arbetar i Norge, men om du arbetar för ett norsk företag, och får din lön utbetalt i Norge, då kan jag föreställa mig att det kan skapa problem med dina borgenärer.
De kan tycka att de inte kan kontrollera dina uppgifter lika lätt som i Sverige.
Det är inte mot skuldsaneringslagen att jobba i Norge, sålänge du är skriven och deklarerar i Sverige, det är först om du blir skriven i Norge som det kan bli riktiga problem.


Jag kommer att arbeta för ett Norskt företag men jag kommer inte skriva mig där  jag får fråga KFM hur det fungerar med att jobba i Norge jag kommer att tjäna mera pengar iallafall ..
Loggat
herkules
Full Member
***
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 154


« Svara #10 skrivet: Augusti 09, 2019, 14:06:44 »

Kfm svarade att bara om jag tjänade mera pengar och höll ned kostnaden för hemresor och dubbelt boende så var det ok att jobba i Norge  jag skulle kontakta dom när jag skulle börja jobba där så dom vet om det eller om det hände något annat i mitt liv ..
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: