Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Make/makas bankkonto Lawline  (läst 228 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smackdown
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« skrivet: Juni 10, 2019, 23:37:46 »

Hej! Hoppas jag gjorde rätt som skapade nytt ämne. Jag hittade detta på Lawline:

https://lawline.se/answers/ar-det-befogat-att-kfm-tittar-pa-makes-bankkonto-vid-sokande-om-skuldsanering

Där tolkar de lagen som att KFM har rätt att se makes/makas bankkonto vid ansökan om skuldsanering. Jag tycker hela den biten är intressant. Var går egentligen gränsen för deras befogenheter där?

(Jag vill påpeka att nedanstående spörsmål är hypotetiskt och inte något jag "planerar".)

Vad händer om maken vägrar? Om vi säger att i det här fallet är det jag personligen som ansöker om skuldsanering, jag borde ju inte drabbas av min makes vägran? Får jag avslag då för något jag inte kan kontrollera?

Kan KFM ta det till typ någon instans och få rätt att titta på makens konton mot hans vilja? (Min maka skulle bli skitförbannad... Inte för att det finns mycket för KFM att se på hennes konto, jag har rapporterat korrekt, men hon tror starkt på personliga rättigheter.)

Såhär, skulle det lösa sig om: Paret skiljer sig. Bor fortfarande ihop som vänner. Har separat ekonomi, vilket KFM aldrig köper så det kommer bedömas gemensamt. Men, då de hävdar separat ekonomi och inte är gifta så tycker jag KFMs befogenhet att kräva insyn i makens konto för att bevilja skuldsanering minskat kraftigt. Eller tänker jag fel?
Loggat
Carina57
Jr. Member
**

Antal inlägg: 77

« Svara #1 skrivet: Juni 11, 2019, 07:40:33 »

det är inte bara att skilja sig...... det gäller att flytta isär också..... och skriva sig på olika adresser.... Myndigheten kommer nog annars att ta er som sambor och fortfarande vilja se din partners konto....
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: