Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur stor är chansen till skuldsanering?  (läst 2257 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oliviabolivia
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: April 22, 2019, 17:06:17 »

Hej!
Jag har idag haft lönutmätning i 2 år och 4 månader.
Dom drar minst 10.000kr i månaden för mig, men skulden minskar inte. Utan allt äts upp av räntor.
Hade från början en skuld på 90.000, har idag på 84.000 (ca).

Har ej dragit på mig något nytt, utan jag har betalat alla mina räkningar i tid. Utan skulderna är från 2010-2013 (ev någon från 2015).

Hur stor är chansen att få skuldsanering? Ska till budget rådgivare inom någon vecka och vill förbereda mig mentalt. Eller är det någon som har något annat tips?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1455

« Svara #1 skrivet: April 22, 2019, 18:27:35 »

Tror att dina möjligheter kan vara något mindre än 50 %, beroende på vilken handläggare du får.
Med en betalningsförmåga på 10 000 kr i månaden borde skulden kunna betalas på ett år, även med en ockerränta på 30 %.
Tycker absolut du skall kolla hur dina betalningar användas, för med en ränta på 30 % blir räntekostnaden 27000 kr pr år, med en skuld på 90000, därmed skulle skulden vara borta nu.
Kolla hur mycket du betaler i ränta per år, det är avdragsgill på deklarationen, så om inte dina skulder minskar med en betalning på 120 000 kr, då har du mycket att få tillbaka på skatten.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 439

« Svara #2 skrivet: April 22, 2019, 20:40:41 »

Jag har svårt att se hur en skuld på 100 000 inte skulle bli avbetalad på ganska kort tid med så stort utrymme, nästan oavsett villkor. Hur många mål är det?

Med minst 10k i månaden i 2år 4 månader skulle det kommit in minst 280 000 kr. Nån information saknas här.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Oliviabolivia
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 23, 2019, 08:46:19 »

Jag har svårt att se hur en skuld på 100 000 inte skulle bli avbetalad på ganska kort tid med så stort utrymme, nästan oavsett villkor. Hur många mål är det?

Med minst 10k i månaden i 2år 4 månader skulle det kommit in minst 280 000 kr. Nån information saknas här.

Vad menar du med att nån information saknas här?
Har haft löneutmätning sen 2017. Betalat minst 10k, de har även fått skatteåterbäringarna. Hade 90 från början, nu ligger skulden på 84.

Gick in i väggen pga att de aldrig blev klart, trots 280k inbetalt. Så dom har även dragit på min sjukpenning.

Har pratat med KF ett flertal ggr, i början sa dom att de är betalt på 1 år då skulden va så pass ”liten”. Men icke, ringde efter 8 månader för att kolla hur mycket som var kvar. 87k sa hon. Då förklarade hon att de va räntor på 30% e tc.
Loggat
Oliviabolivia
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 23, 2019, 09:07:19 »

Tror att dina möjligheter kan vara något mindre än 50 %, beroende på vilken handläggare du får.
Med en betalningsförmåga på 10 000 kr i månaden borde skulden kunna betalas på ett år, även med en ockerränta på 30 %.
Tycker absolut du skall kolla hur dina betalningar användas, för med en ränta på 30 % blir räntekostnaden 27000 kr pr år, med en skuld på 90000, därmed skulle skulden vara borta nu.
Kolla hur mycket du betaler i ränta per år, det är avdragsgill på deklarationen, så om inte dina skulder minskar med en betalning på 120 000 kr, då har du mycket att få tillbaka på skatten.

Tycker det med men nej; den har sjunkit ca 6k på 2 år. Känns Förjävligt.
Loggat
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 185

« Svara #5 skrivet: April 23, 2019, 09:43:12 »

Lider med dig! Det måste du kolla upp, det är säkert något fel! Skriv om  du behöver hjälp med något! Ringa till kronofogen eller vad som.  Kramar
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
Oliviabolivia
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: April 23, 2019, 09:56:35 »

Lider med dig! Det måste du kolla upp, det är säkert något fel! Skriv om  du behöver hjälp med något! Ringa till kronofogen eller vad som.  Kramar

Tack snälla! <3 har min mamma som hjälper mig (tack och lov) med dessa samtal.
Har pratat med dom så många ggr men allt stämmer säger dom, men tkr de inte gör den när jag betalat 280k men 6k har de minskat.

Usch sån ångest
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 439

« Svara #7 skrivet: April 23, 2019, 11:46:42 »

Du kan begära ut fördelningsbesluten om du vill se vart pengarna bokats.  Även med 30% ränta och om hela skulden var kapitalskuld så ger 100000 i skuld "bara" 60 000 kr i ränta på två år.  Medlen måste ha bokats på andra skulder, eller inte alls. Är du säker på att det inte kommit in mål under tiden? Skatt och studiemedel är rätt vanligt, och behöver inte delges.

Annars undrar man ju var pengarna är.  Om du är säker på din sak, efterforska! 
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Oliviabolivia
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: April 23, 2019, 12:00:19 »

Du kan begära ut fördelningsbesluten om du vill se vart pengarna bokats.  Även med 30% ränta och om hela skulden var kapitalskuld så ger 100000 i skuld "bara" 60 000 kr i ränta på två år.  Medlen måste ha bokats på andra skulder, eller inte alls. Är du säker på att det inte kommit in mål under tiden? Skatt och studiemedel är rätt vanligt, och behöver inte delges.

Annars undrar man ju var pengarna är.  Om du är säker på din sak, efterforska! 

Japp, inget nytt under tiden. Har stenkoll på allting (min mamma  Grin) har bett om papper på allt från kfm, vart som gått vart och hur mkt som e kvar (till vilka), fick ett förra våren. Ringde och bad om de i december igen, har ej dykt upp ännu så ska ringa idag igen.

Försöker ha så bra koll som möjligt men de är svårt när de dras och man inte vet vart.
Loggat
hcme
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #9 skrivet: April 23, 2019, 21:49:56 »

Japp, inget nytt under tiden. Har stenkoll på allting (min mamma  Grin) har bett om papper på allt från kfm, vart som gått vart och hur mkt som e kvar (till vilka), fick ett förra våren. Ringde och bad om de i december igen, har ej dykt upp ännu så ska ringa idag igen.

Försöker ha så bra koll som möjligt men de är svårt när de dras och man inte vet vart.

Ett tips är ju att kolla Mina sidor på KFMs hemsida, där kan man kika på skulderna i realtid (nästintill). Jag har också löneutmätning och min skuld har stått still (alltså inte ökat) under utmätningen. Den har stadigt gått ner med summa som dras varje månad och på drygt ett år har skulden gått från 270k till 127k, med två skatteåterbäringar som hjälpt till att få ner den.

Mycket märkligt att din inte sjunker, måste vara något fel?

https://www1.kronofogden.se/si/minasidor
Loggat
Oliviabolivia
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: April 23, 2019, 23:15:48 »

Ett tips är ju att kolla Mina sidor på KFMs hemsida, där kan man kika på skulderna i realtid (nästintill). Jag har också löneutmätning och min skuld har stått still (alltså inte ökat) under utmätningen. Den har stadigt gått ner med summa som dras varje månad och på drygt ett år har skulden gått från 270k till 127k, med två skatteåterbäringar som hjälpt till att få ner den.

Mycket märkligt att din inte sjunker, måste vara något fel?

https://www1.kronofogden.se/si/minasidor

Tack för tipset! Använt mig av den flertal ggr, speciellt vid varje lön men summan minskar ej (ökat mer ett par hundra minst varje ggn jag gått in)..
Förstår inte vad jag gör för fel, eller så när dom får pengar men ingenting händer. Är se något som kan få mig död är de detta..
Loggat
Elland
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #11 skrivet: Maj 13, 2019, 13:05:44 »

För mig är det likadant !

Har haft utmätning i flera år men de senaste 3 åren med samma belopp (10 250 .-) och har totalt betalt in över 370 k. Mitt skuldsaldo för 3 år sedan var ca 198 k idag är det 192 k. Det har förvisso kommit in en del under denna tid men inte med sådan belopp så denna ekvationen går ihop.

Har också stenkoll på saldona, via Mina sidor bla och sparar alla papper och för noga logg i Excel för att se utvecklingen.

ett exempel hur det ser ut på många av skulder är så här:

ing saldo 1/4:            647:-
betalt via utmätning:  5.-

kost/ränta påslag  7:-

utg saldo 30/4: 649:-

mao skulderna ökar istället för att minska. Fattar inte heller vad man skall göra för att något skall hända.

Loggat
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 105

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Maj 14, 2019, 08:01:05 »

Det som beskrivs här i inläggen , betalningar görs men skulderna minskar inte, är
kronofogdens oförmåga att redovisa gäldenärers betalningar.
Medelshanteringen på myndigheten är under all kritik och JO har även riktat skarp
kritik mot kronofogdens sätt att redovisa som rättsosäkert.
Medel från gäldenärerna som flyter in måste avräknas genom bokningar på rätt skuldkonto.
Här fallerar redovisningen i en del fall och blir rätt i andra så lotteriet hos myndigheten blir
rättsosäkert med följden att gäldenärs skulden kan blir felaktig som i en del fall redan konstaterats.
Det går inte heller att utesluta andra orsaker som myndigheten ej uttalar eller medger
om rättsosäkerheten i redovisningarna och därför kvarstår stora frågetecken kring hur
kronofogdens medelshantering egentligen går till när den fallerar så uppenbart och vad
man gjort från myndighetens sida för att ge de drabbade upprättelse efter flera års
bokförda felaktigheter av skuldförhållanden, det är också av rättssynpunkt på sin plats
att JK utreder kronofogdens medelshantering och stoppar eländet som pågår.
objektivitets principen finns i vår grundlag och gäller även kronofogden
statens partiska skuldindrivnings myndighet som jag förstår.

@pluribus

Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: