Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp! Dödsbo med tillgångar och inkassoskulder  (läst 7537 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dödsbodelägaren12
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: April 11, 2019, 09:45:42 »

Hej,

BAKGRUND
Min alkoholiserade biologiska far (som jag i princip aldrig träffat) dog för två år sedan. Nu råkade hans syster dö innan och arvet från hennes dödsbo ingår nu i min fars dödsbo då han ärvde henne och senare dog.

Inkassobolagen och kronofogden har löpande skickat diverse olika brev till mig och troligen till min fars dödsbos C/O adress. Jag har kontaktat ett av inkassobolagen, Intrum, och meddelat att jag inte har någonting med honom att göra och att de får skicka allt till vår advokat. Vi i dödsboet visste ingenting om hur skulder etc hanteras så vi tog det säkert och höll begravningskostnaderna på extremt låga nivåer, 10000kr. Han har inte ens fått en gravsten. Vi vill nu göra allt för att gå till botten med skulderna och därför behöver jag er hjälp!

SKULDER ca 400000kr
TFF - Intrum (från 90-talet)
GE Capital - PRA Group (från 90-talet)
Tv-avgift och skatter

FRÅGOR
Hur ska vi ta reda på giltigheten i dessa inkassokrav?
Kan vi bestrida dessa?
Kan vi få dessa preskriberade?
Hur mycket kan en gravsten kosta enligt lag eller praxis utan att ”skada” fordringsägare?
Det finns punkter att förhandla på här, kan jag förhandla med inkassobolagen utan att förstöra ev preskription el liknande?
Kan vår advokat bryta ev preskription genom samtal med fordringsägare?

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Huh??
/Dödsbodelägaren
Loggat
Pluribus
Full Member

Antal inlägg: 118

Hemsida
« Svara #1 skrivet: April 11, 2019, 10:47:49 »

Svar
Det enklaste kan jag tänka är att begära via tingsrätten din fars dödsbo i konkurs.
Du/Ni som barn ärver inte din fars dödsbo skulder.
Borde väl er advokat upplysa om !
Har systerns dödsbo arvsskiftats ?
Varför vill du förhandla om din fars skulder med inkassobolag ?

@pluribus
Loggat

Statens skuldindrivning med myndigheten kronofogden måste reformeras med moderna lagar och föreskrifter. Bedrägliga kapitaliserings skuldfällor från finansiella institut, inkassobolag och andra aktörer som kronofogden finansierar måste bort.
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #2 skrivet: April 11, 2019, 11:03:00 »

Finns möjlighet att få Tingsrätten till att förordna en bodilningsman, som då tar över hela ansvaret för bodelningen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #3 skrivet: April 11, 2019, 15:52:00 »

Dödsboet ska ju betala skulderna, finns inga pengar så får fodringsägarna ingenting, barn ärver aldrig skulder.
Loggat
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #4 skrivet: April 11, 2019, 20:41:09 »

Finns möjlighet att få Tingsrätten till att förordna en bodilningsman, som då tar över hela ansvaret för bodelningen.

Tyvärr är detta extremt dyrt. Bodelningsmannen använder man främst när det finna tvister i boet. Har nyss hjälpt den ena parten i ett sådant ärende och bodelningsmannens faktura landade på 160 000 kr. Och det var en vanlig enkel bodelning
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #5 skrivet: April 12, 2019, 11:11:04 »

När min far dog, och lämnade ett konkursbo fick vi en bodelningsman förordnad från Tingsrätten, och den kostnad täcktes av dödsboet, och eftersom det var en prioriterad skuld fick han betalt för alla andra.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: