Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Korrekt skuld?  (läst 2346 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
galaxys1
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: April 08, 2019, 15:55:58 »

Hej,

Jag är trots detta forum väldigt dålig på att formulera mig men jag gör ett försök.

2017 hade jag ett övertrasserat konto hos en bank. Just kring den här perioden gick jag igenom SAMTLIGA skulder för att nollställa dessa. Talade med kundservice som försäkrade mig att kapitalbeloppet ca 400:- var det enda jag behövde föra över. Kontot låg enligt den här handläggaren aktivt och ospärrat än så länge.

Sagt och gjort. Betalade in hela summan direkt efter samtal med handläggaren. Klippte kortet och använde aldrig mer det kontot eller banken.

I mars någon gång får jag en händelse via en app jag använder (för att se till så att det står rätt till med mina konton hos min huvudbank) se att jag helt plötsligt har ett skuldsaldo på ca 2000:- från samma bank.

Kollar upp i min internetbank där överföringen gjordes och mycket riktigt hade jag gjort överföringen så jag kontaktade banken som ville att jag skulle maila in. Gjorde detta med beviset. De säger då att det kontot var spärrat och att pengarna hade "hoppat" tillbaka till mitt huvudkonto redan 2017.

Min fråga till er kunniga: är det lika bra att betala och vara glad eller ska jag begära ut ljudfilen från min konversation med handläggaren? Är jag körd eller kan jag ha en chans den vägen? Känns helt ärligt så j*vla surt att kämpa för att göra rätt för sig men åka på den här typen av smällar.

/GS1
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1563

« Svara #1 skrivet: April 08, 2019, 19:24:11 »

Om du vet att det finns en ljudfil, kan du väl testa det, men tyvärr är det inte alltid det finns en sådan.
Har själv erfaring av kundtjänst, som säger en sak, men sen hävder något annat, och det kan vara svårt att bevisa.
Har även varit med om min egen ljudfil har varit ifrågasatt, om den är manipulerad, så som vanligt har vi alltid fel, medan inkasso, banker och försäkringsbolag alltid har rätt.
Har börjat på att ta min egen ljudfil, men samtidigt kräva av den jag pratar med, att en mail som bekräftar det man avtalad skickas inom 2 timmar, för att jag skall acceptera avtalet, om så inte sker, då har vi inget avtal, för med ett mail har man bevis på vem som man pratat med, när och vad som avtalats.
Tycker att du skall kontakta banken, och berätta om vad som hänt, och att du vill de kontrollerar mot deras arkiv om de kan motbevisa vad du uttalat.
Lycka till.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
galaxys1
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« Svara #2 skrivet: April 09, 2019, 08:15:48 »

Om du vet att det finns en ljudfil, kan du väl testa det, men tyvärr är det inte alltid det finns en sådan.
Har själv erfaring av kundtjänst, som säger en sak, men sen hävder något annat, och det kan vara svårt att bevisa.
Har även varit med om min egen ljudfil har varit ifrågasatt, om den är manipulerad, så som vanligt har vi alltid fel, medan inkasso, banker och försäkringsbolag alltid har rätt.
Har börjat på att ta min egen ljudfil, men samtidigt kräva av den jag pratar med, att en mail som bekräftar det man avtalad skickas inom 2 timmar, för att jag skall acceptera avtalet, om så inte sker, då har vi inget avtal, för med ett mail har man bevis på vem som man pratat med, när och vad som avtalats.
Tycker att du skall kontakta banken, och berätta om vad som hänt, och att du vill de kontrollerar mot deras arkiv om de kan motbevisa vad du uttalat.
Lycka till.

Tack så mycket för ditt svar! Frågade anonymt deras kundtjänst och visst var det så att de sparade ljudfiler men för att begära ut dessa fick man gå en omväg via en såkallas kundombudsman. Kändes fishy.

/GS1
Loggat
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #3 skrivet: April 09, 2019, 10:53:15 »

Här säger Ivkej en mycket viktig sak! Nämligen att alltid begära att få en uppgörelse skriftligt. Detta gäller både myndigheter som privata
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1563

« Svara #4 skrivet: April 09, 2019, 11:56:10 »

Tack så mycket för ditt svar! Frågade anonymt deras kundtjänst och visst var det så att de sparade ljudfiler men för att begära ut dessa fick man gå en omväg via en såkallas kundombudsman. Kändes fishy.

/GS1

Tycker då absolut att du kan ta kontakt med kundombudsmannen, vill du verkligen visa du gör rätt för dig, då kan du betala in de 2000, men skriv på inbetalningen det är under protest, kontakta sedan kundombudsmannen och se vad de säger, begär att få ta del av ljudfilen.
Om de nekar dig ljudfilen, och inte vill hjälpa dig, då finns alltid media och uppdrag granskning man kan gå till, du har då gjort rätt för dig, och ingen kan peka fingra åt dig, men av banken.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
valleyman
Full Member

Antal inlägg: 215

« Svara #5 skrivet: November 20, 2020, 03:53:29 »

om du såg att pengarna dragits från ditt konto borde du väl oxå se om du fick tillbka dom som dom påstår , finns ingen sådan transaktion så har dom bevisligen inte alls hoppat tbx ...något sent svara kanske
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: