Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppräkning under en skuldsanering  (läst 7936 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« skrivet: Mars 17, 2019, 13:16:38 »

Varje år så höjs både utgifter och inkomster. Görs det någon automatisk justering på belopp under skusantiden eller räknar de med att det går plus minus noll? Jag tänker framförallt på dem som har sjukbidrag och riskerar få det något sämre varje år på grund av låg uppräkning på inkomsterna
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Mars 17, 2019, 19:40:35 »

Det finns ingen uppräkning, utan man utgår väl från att det jämnar ut sig.
Det som är att om dina utgifter går upp med mera än 500 kr i månaden kan du söka om omprövning av betalplanen, eller om di inkomst ökar med ca 4000 kr i månaden skall du ansöka om omprövning.
Har nu haft skuldsanering i 4 år, med sjukersättning, och ligger plus i betalplanen, så nu ser jag fram emot de sista 12 månader som kommer.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #2 skrivet: Mars 18, 2019, 11:45:42 »

Visst måste de ändå räkna om efter dagens normalbelopp om man skickar in för omprövning? Jag har ju nu efter 3 års skuldsanering fått så pass mycket lönepåslag så att jag måste skicka in för omprövning. Har ju efter årets lönerevision kommit upp i nästan 8000 mer brutto. Men har ju lite ökade kostnader med.

Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Mars 18, 2019, 12:04:30 »

Om du skickar in om omprövning, då ör det dagens belopp de räknar efter, men det är inte så att de automatisk räknar upp procentuellt varje åt efter prisindex och liknande.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« Svara #4 skrivet: Mars 19, 2019, 07:38:24 »

Visst måste de ändå räkna om efter dagens normalbelopp om man skickar in för omprövning? Jag har ju nu efter 3 års skuldsanering fått så pass mycket lönepåslag så att jag måste skicka in för omprövning. Har ju efter årets lönerevision kommit upp i nästan 8000 mer brutto. Men har ju lite ökade kostnader med.



Hur fungerar det med omprövning när man ökat i lön? Jag menar... poängen är väl att man ska kunna få det bättre, upp till 4-5000/mnd är ok vad jag förstått. Men om man som du har 8000,- mer hur räknar man då vid omprövning? Kommer hela beloppet läggas in i skuldsaneringen? Känns inte som någon idé att stäva efter att tjäna mer än runt 4000,- extra då, om ni förstår hur jag tänker? Visst vill man betala för sig, det handlar ju inte om det, men jag är nyfiken hur man tänker där. Någon som vet?  Smiley
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: Mars 19, 2019, 08:36:14 »

I mitt fall är det ju 8000 brutto sedan skuldsaneringen inleddes. Det blir ju inte lika mycket netto, men jag tangerar ju 4000 kr netto nu. Jag antar att de inte kommer låta mig behålla mer än normalbeloppet + buffert, men nu uppräknat enligt dagens siffror.

Jag bryr mig ju inte om några gränser utan kan jag få högre lön tar jag det och betyder det att jag måste betala mer under de år som är kvar så gärna för mig. Jag tänker mer på hur det kommer att bli efter att skuldsaneirngen är över. Då har jag en bra lön och får behålla allt. Dessutom påverkar ju lönen pensionen så småningom.
Loggat
Grönan
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 25


« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2019, 09:32:42 »

I mitt fall är det ju 8000 brutto sedan skuldsaneringen inleddes. Det blir ju inte lika mycket netto, men jag tangerar ju 4000 kr netto nu. Jag antar att de inte kommer låta mig behålla mer än normalbeloppet + buffert, men nu uppräknat enligt dagens siffror.

Jag bryr mig ju inte om några gränser utan kan jag få högre lön tar jag det och betyder det att jag måste betala mer under de år som är kvar så gärna för mig. Jag tänker mer på hur det kommer att bli efter att skuldsaneirngen är över. Då har jag en bra lön och får behålla allt. Dessutom påverkar ju lönen pensionen så småningom.

Självklart är det positivt med löneökning! Jag menar inget annat än att det är lite tråkigt ändå att inte få det lite bättre under tiden med skuldsanering. Själv jobbar jag heltid och har hög betalningsförmåga vilket gör att jag kan betala in rejält på mina skulder, vilket känns jättebra! Sen är det såklart tufft att ha så lite kvar varje månad NU även om livet blir bra efter saneringen  Smiley
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2019, 11:22:00 »

Självklart är det positivt med löneökning! Jag menar inget annat än att det är lite tråkigt ändå att inte få det lite bättre under tiden med skuldsanering. Själv jobbar jag heltid och har hög betalningsförmåga vilket gör att jag kan betala in rejält på mina skulder, vilket känns jättebra! Sen är det såklart tufft att ha så lite kvar varje månad NU även om livet blir bra efter saneringen  Smiley

Absolut! Jag hoppas ju på att de ska se i min kalkyl att jag inte kommer att ha 4000 kr mer i betalförmåga och därför avslår min omprövning. Men jag har många osäkra variabler i min kalkyl, så det kan gå åt vilket håll som helst känner jag. I värsta fall godkänner de inte min veckopendling och dubbla bosättning och tvingar mig att bryta upp familjen. Vi vill ju inget hellre än att flytta till min arbetsort allihop, men har ingen möjlighet till det just nu.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2019, 12:23:30 »

Det slog mig helt plötsligt, är det den beskattningsbara inkomsten som syns på en UC? För isåfall har jag ju inte någon höjning att begära omprövning för. Jag har ju ett avdrag på ca 100.000 kr som sänker den beskattningsbara inkomsten. Ska kanske inte väcka den björn som sover genom att begära omprövning i nuläget.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: