Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Omprövning att betala mindre  (läst 8333 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Manda
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 66


« skrivet: Mars 14, 2019, 12:18:28 »

Jag tänkte begära en omprövning om att få betala mindre.
Hur blir det då, när min son som är 27 står skriven hos mig.
Han bor inte här men står skriven, då han behöver ha adressen här.
Han har bara CSN. Räknas han på något sätt?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #1 skrivet: Mars 14, 2019, 12:25:51 »

Varför behöver han ha adressen där? Man ska normalt vara folkbokförd där man bor.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Manda
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 66


« Svara #2 skrivet: Mars 14, 2019, 12:35:30 »

Vad har det med saken att göra? Det var inte det saken gällde, varför han inte bor hos mig.
Ibland fungerar det inte att bara. Han studerar och bor hos vänner tills han hittar bostad, så att skriva sig hos
varje person, var lite onödigt.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: Mars 14, 2019, 14:20:44 »

Tyvärr räknas han som boende, där han är skriven, och då spelar det ingen roll att han inte fysiskt bor där, hans inkomst kommer att ingå i hushållet, visserligen kan det bli positivt, för han genererar ju också en person mera i hushållet, och eftersom CSN inte räknas som en inkomst, då kan det bli plus för dig.
Ändå vore det bättre om han fick en postbox, och därmed inte längre var skriven hos dig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #4 skrivet: Mars 18, 2019, 11:50:05 »

Hm. Hade min vuxna son boendes hos mig i ett år efter att han tagit studenten. Han var då arbetslös helt utan ersättning, förutom några få veckor då han jobbade lite. Jag stod då för hela hans uppehälle, men lämnade aldrig in någon omprövningsansökan för det. Hade de alltså räknat med honom i mitt normalbelopp och sänkt mitt betalbelopp om jag hade gjort det? Jag fick för mig att de skulle räkna med att han skulle stå för sin del av hyran och hushållet, så han var inte skriven hos mig.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: Mars 18, 2019, 12:03:15 »

Hm. Hade min vuxna son boendes hos mig i ett år efter att han tagit studenten. Han var då arbetslös helt utan ersättning, förutom några få veckor då han jobbade lite. Jag stod då för hela hans uppehälle, men lämnade aldrig in någon omprövningsansökan för det. Hade de alltså räknat med honom i mitt normalbelopp och sänkt mitt betalbelopp om jag hade gjort det? Jag fick för mig att de skulle räkna med att han skulle stå för sin del av hyran och hushållet, så han var inte skriven hos mig.

Är han arbetslös har han rätt att gå på socialkontoret och få försörjningsstöd, för du är inte försörjningspliktig, därmed kan KFM anse han bör bidraga till hushållets inkomster. Fick själv den besked när min dotter avslutade gymnasiet, men inte hade något jobb att gå till, då kunne hon söka försörjningsstöd.
Nu har Manda´s som en inkomst i CSN, men då den inte är utmätningsbar, tror jag inte att KFM kan säga han skall betala hemma av den, men jag kan ha fel.
Vet om de som haft läneutmätning, de har fått högre förbehällsbelopp, när deras partner har studerat med CSN, då de står med en 0 inkomst, men KFM kan intet göra, då de är sysselsatte.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #6 skrivet: Mars 18, 2019, 15:28:33 »

Hm. Hade min vuxna son boendes hos mig i ett år efter att han tagit studenten. Han var då arbetslös helt utan ersättning, förutom några få veckor då han jobbade lite. Jag stod då för hela hans uppehälle, men lämnade aldrig in någon omprövningsansökan för det. Hade de alltså räknat med honom i mitt normalbelopp och sänkt mitt betalbelopp om jag hade gjort det? Jag fick för mig att de skulle räkna med att han skulle stå för sin del av hyran och hushållet, så han var inte skriven hos mig.

Är han arbetslös har han rätt att gå på socialkontoret och få försörjningsstöd, för du är inte försörjningspliktig, därmed kan KFM anse han bör bidraga till hushållets inkomster. Fick själv den besked när min dotter avslutade gymnasiet, men inte hade något jobb att gå till, då kunne hon söka försörjningsstöd.
Nu har Manda´s som en inkomst i CSN, men då den inte är utmätningsbar, tror jag inte att KFM kan säga han skall betala hemma av den, men jag kan ha fel.
Vet om de som haft läneutmätning, de har fått högre förbehällsbelopp, när deras partner har studerat med CSN, då de står med en 0 inkomst, men KFM kan intet göra, då de är sysselsatte.


Det kommer ju bli mycket huvudbry då när min omprövningsansökan kommer in. Har ju högre lön, men veckopendlar med dubbel bosättning och i en av bostäderna bor arbetslös make och minderårig son och jag (4 dagar/vecka, här är jag skriven) och i den andra (som är min lägenhet) bor min vuxna son, numera med CSN (och folkbokförd) och jag (resterande 3 dagar/vecka). Drar mig för att skicka in för i det värsta scenariot måste jag lämna man och barn helt och hållet.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #7 skrivet: Mars 18, 2019, 18:19:18 »

Kan tänka det kanske var bättre om din son med CSN kunne stå för lägenheten, och sedan att du kunna hyra ett rum hos honom, då blir det inga problem, du har ett kontrakt på att hyra ett rum, och kan dra av för dubbelbosättning.
Ju mera jag tänker på dessa frågor, ser jag olika lösningsmodeller, det står inte riktigt något i skuldsaneringslagen om hur detta skall hanteras, så det skall vara spännande att höra hur eran problem kommer att hanteras av kronofogden vid omprövningen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kimsan69
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2019, 06:16:37 »

Jag har ett liknande dilemma... Låt mig berätta då det kan vara av intresse:

Jag skickade in min skuldsaneringsansökan i oktober 2018. Har nu tilldelats en handläggare. Har levt med löneutmätning sedan augusti 2018. Har oxå min 20-åriga dotter fortfarande hemmaboende. Hon är klar med gymnasiet och har fast arbete.
Egentligen skulle detta ha uppdagats redan vid min utredning om löneutmätning och hon skulle ha tvingats att betala halva boendekostnaden, men så skedde ej. Det var aldrig något som ens kom upp till diskussion och inget jag alls tänkte på...

Nu däremot vid handläggning av min skuldsaneringsansökan, så berättade jag ärligt att min dotter bor hemma och då menade handläggaren på att hon måste betala sin del av hyran,  för inte minst, så kommer borgenärerna kunna se att fler än jag bor på adressen och dom kommer självklart ha synpunkter på detta...

Förstod på min handläggare att även under en pågående skuldsanering, så har borgenärerna koll på en och försöker hitta anledningar till att ompröva densamma & de e ju enkelt för dom att just kontrollera hur många och vilka som är skrivna på samma adress...
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #9 skrivet: Mars 19, 2019, 08:39:37 »

Kan tänka det kanske var bättre om din son med CSN kunne stå för lägenheten, och sedan att du kunna hyra ett rum hos honom, då blir det inga problem, du har ett kontrakt på att hyra ett rum, och kan dra av för dubbelbosättning.
Ju mera jag tänker på dessa frågor, ser jag olika lösningsmodeller, det står inte riktigt något i skuldsaneringslagen om hur detta skall hanteras, så det skall vara spännande att höra hur eran problem kommer att hanteras av kronofogden vid omprövningen.

Förvisso, men jag lyckades få denna lägenhet efter 8 år i bostadskö och trots skuldsanering pga min höga och säkra lön. Sonen har dels inte stått i kön och har bara CSN, vilket de inte godkänner utan borgensman. Nu har jag ett förstahandskontrakt och jag får dra av för dubbel bosättning. Frågan är bara vad skuldsaneringen säger om det.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: